MITÄ ON TYÖNTEKIJÄLÄHETTILYYS LINKEDINISSÄ?

Olet ehkä huomannut, että LinkedInissä ihmiset voittavat yritykset, eli henkilöstön postaukset menestyvät aina paremmin kuin yrityksen oma mainos? Nämä LinkedInin luvut alleviivaavat tämän: 

”Engaged employees influence 8x more Company Page views, 4x more Company Page followers, 7x more job views, and 4x more job applications”  

Opi tästä blogista, mitä työntekijälähettilyys on LinkedInissä ja miten työntekijälähettilyys on avain orgaanisen näkyvyyden kasvattamiseksi, ydinviestien levittämiseen sekä brändin vetovoiman vahvistamiseen. Sekä tietenkin, jokaisen työntekijän oma matka kohti näkyvyyttä omalle osaamiselle ja äänelle!

Mitä on työntekijälähettilyys LinkedInissä?

Käytännössä työntekijälähettilyyttä tapahtuu aina, kun työntekijä avaa suunsa sanoakseen jotakin työnantajastaan työpaikan ulkopuolella somessa tai livenä. Työntekijälähettilyys rinnastetaan usein sosiaaliseen myyntiin, koska sosiaalisen myynnin yksi elementti on viestiminen sisällöillä ja lähettiläisyyteen liittyy työntekijän sosiaalinen viestintä.

Lähettilyys on kuitenkin paljon laajempi ja yleisempi tapa toimia yrityksen henkilöstön kautta tapahtuvalla sosiaalisella viestinnällä ja työntekijäkokemuksia jakamalla. Sen konkreettinen ero sosiaaliseen myyntiin on, ettei se sillä ole aina suoraan myynnillistä tavoitetta, kun sosiaalisella myynnillä tavoitellaan suoraan myyntiprosessin tehokkuutta, liidejä ja asiakasymmärryksen kerryttämistä.

Kuka tahansa voi toimia oman työnantajansa lähettiläänä ja jopa omana medianaan omissa, henkilökohtaisissa verkostoissaan. Työntekijälähettilyys on aika lähellä verkosto- ja suosittelumarkkinointia, jossa suositeltavana kohteena on oma työnantaja ja tiimi. Suositteluhan tapahtuu koskien omaa  kokemusta tai tiimiä, työnantajan tarjoamia palvelua, yrityksen kulttuuria sekä arkea töissä.

Työntekijän aktiivisuus somessa on parhaimmillaan omaperäistä somesisältöä, joka tarjoaa verhojen takaa kurkistuksen yrityksen arkeen sekä työntekijäkokemukseen ja -kulttuuriin. 

Ehkä sisältö on LinkedIn- tai Instagram-postaus, jossa näkyy kuva viime perjantaina vietetystä firman lounastapaamisesta, tai pomon lähettämä kukkakimppu syntymäpäivänäsi. Se voi olla myös vain tunnelmakuva työpäivästä, jolloin tapahtui jotain hauskaa kollegan kanssa. 

Tapoja toimia lähettiläänä on monia, josta jokainen löytää varmasti omansa. Aktiivisimpana ja näkyvimpänä lähettiläänä on niin sanottu puhehenkilö, kuten vaikkapa toimitusjohtaja tai kaupallinen johtaja. Vähiten aktiivinen on työntekijä, joka on vain passiivisesti taustalla, mutta saattaa kuluttaa kyllä henkilöstön sisältöjä. Tässä välissä voi olla niin sanottu tiedonjakaja, joka vain välittää eteenpäin muiden tekemää sisältöä ja siten buustaa kollegoitaan. Seuraavaksi aktiivisin voi olla esimerkiksi henkilö, joka tekee omaakin sisältöä, muttei vielä edusta yritystä muun muassa blogeissa asiantuntijana tai webinaareissa esiintyjänä.

Miksi työntekijälähettilyys?

Jopa 79% yrityksistä työntekijälähettilyysohjelmalla olevista yrityksista raportoivat kasvaneesta näkyvyydestä, sekä 65% brändin tunnistettavuuden kasvusta (Hinge Marketing).

Mikä yritys tai työnantaja ei hyötyisi siitä, että maksetun mainonnan lisäksi tärkeimmät viestit saadaan leviämään jopa kymmenille – tai sadoille tuhansille ihmisille? 

Työntekijöillä on noin 10 kertaa suuremmat verkostot kuin yrityksillä (LinkedIn), ja yrityksestä kertova postaus luetaan 16 kertaa todennäköisemmin, kun sen postaa henkilö vs yritys (Sprout social).  Samalla työntekijöiden jakamat postaukset saavat 8x enemmän reaktioita, kuin yrityksen jakama sisältö (Social Media Today).

Lähettilyydestä on siis hyötyä ja se on myös välttämätöntä ydinviestien ja tärkeiden tapahtumien levittämiseen. LinkedInissä ihmiset saavat paljon enemmän näkyvyyttä sekä sitoutuneisuutta sisältöihin, kuin yritykset.

Kun työntekijät toimivat työnantajan brändilähettiläinä jakamalla sisältöä ja luomalla omaa, rakentaa se korvaamattomalla tavalla luottamusta brändiä kohtaa sekä kasvattaa yrityksen asemaa markkinoilla sekä jopa toimialan ajatusjohtajana.

Mitä vahvempi asiantuntijabrändi myyjillä ja yrityksen asiantuntijoilla on, sitä paremmat myös myynnin tuloksetkin ovat. Työntekijälähettilyys on yksi osa sosiaalista myyntiä, jossa ihminen vaikuttaa ihmiseen ja näin saadaan aikaan luottamusta sekä tunnettuutta relevanteissa verkostoissa sekä keskusteluissa.

Se mikä hyöty työntekijälähettilyydestö juuri teille on, riippuu tavoitteistanne. Haluatteko… 

  • Kasvattaa bränditunnettuutta?
  • Generoida enemmän laadukkaita liidejä?
  • Rakentaa ajatusjohtajuutta omalla toimialalla?
  • Sitouttaa potentiaalisia uusia ja nykyisiä asiakkaita?
  • Parantaa vetovoimaa työnantajana?
  • Tarjotaanko apua, opettamista ja informaatiota?

Miten aloittaa työntekijälähettilyys?

Kun yrityksessä tehdään päätös, että halutaan kasvattaa työnantajabrändin vetovoimaa ja myynnin mahdollisuksia somessa, on tärkeää ymmärtää, että vahva työntekijälähettilyys on liiketoimintastrategiasta kehitetty työntekijä- ja asiakaslähtöinen sisältöstrategia, josta on luotu pitkän aikavälin suunnitelma sekä yhteiset somepelisäännöt.

Jos vastaat tulevasta lähettilyysohjelmasta, lue blogimme miksi työntekijälähettilyys epäonnistuu.

Vinkkejä työntekijälle lähettilyyden aloittamiseen LinkedInissä

LinkedIn-tilin päivittäminen 

  • Aktiivisuus LinkedInissä lähtee ajankohtaisesta ja optimoidusta profiilista, jossa on edustettu yritys esillä
  • Sanoita profiiliin oma osaamisesi ja se, kuka olet
  • Voit hakea tähän vinkkejä maksuttomasta LinkedIn-oppaasta!

Verkoston kasvattaminen 

  • Verkostoidu, osallistu keskusteluun ja seuraa ajankohtaisia hashtageja, vaikuttajia ja yrityksiä.
  • Luo yhteyksiä ihmisten kanssa keskustelemalla, sekä postauksissa että yksityisviesteillä.
  • LinkedIn on  valtavan suuri hakukone, josta voit vaikkapa tittelillä hakea mielenkiintoisia ihmisiä!

10 LinkedIn postausvinkkiä, joilla aloittaa työntekijälähettilyys

Jännittääkö postausten tekeminen, vai onko tuntuuko ideointi vaikealta? Kuinka sitten saada sisältöä tuotettua?

Ensimmäinen vinkki on, että istu alas, laita sormet näppäimistölle ja ala ideoimaan. Postaamiseen tulee rutiini ja se helpottuu, mutta siitä muodostuu rutiini vain toistamalla sitä.

Yhteiset somen pelisäännöt auttavat viestinnän yhdenmukaistamisessa ja antavat suuntaviivoja. Niiden ei ole tarkoitus nostaa sisällöntuottamisen rimaa, vaan laskea sitä. Ne antavat suunnan sille, kenelle viestitään, mitä viestitään ja miten. Se on viestinnän punainen lanka ja tekee viestinnästä vetovoimaisempaa. Säännöllisyys ja jatkuvuus ovat avaintekijät vaikuttavuudessa.

Tuo omia ajatuksia ja mielipiteitä esille, jotka tuovat näkökulmia alan ajankohtaisiin asioihin. Jaa uudelleen yrityksen, kollegoiden ja muiden ammattilaisten tuottamia juttuja ja avaa uusia keskustelua.

Muista, että jokaisella postatulla sisällöllä on enemmän näkyvyyttä kuin postaamattomalla.

Jaa postauksia omaa asiantuntijuutta, yritystä ja alaa koskevista aiheista, kerro uutisista ja kokemuksista ja luo sisältöä, jossa kerrot miten ratkot kollegan tai asiakkaan haasteita!

  1. Kerro kirjoista ja podcasteista, joista olet oppinut
  2. Tapahtuma, jossa olit – kenen kanssa, ja mitä sieltä opit ja sait
  3. Siteeraa ajatusjohtajaa ja ota tähän kantaa omilla ajatuksillasi (tägää kyseinen henkilö)
  4. Viimeisin oivallus tai haaste työssäsi, sekä mitä opit siitä
  5. Tarina (työ)elämästä, joka toi muutoksia tai herätti tunteita
  6. Alasi yleisimmät ennakkoluulot ja kuinka selätät ne
  7. Oivalluksen tuottanut keskustelu tai onnistuminen asiakkaan kanssa
  8. Yleisimmät asiakkaasi tai tiimisi kysymykset, ja miten ratkaiset ne
  9. Oman työpäivän kuvaaminen – tarina kulissien takaa
  10. Henkilökohtainen, merkityksellinen tapahtuma

***

Onnistuneen työntekijälähettilyysohjelman luomiseksi, olethan rohkeasti yhteydessä, niin autamme. Varaa Kasvuvartti ja juttele valmennuksista tai koulutuksista Oonan ja Nooran kanssa.

Muista, että ensimmäinen askel LinkedInin ammatilliseen hyödyntämiseen ammattimainen LinkedIn profiili. Katso maksuttomasta LinkedIn- oppaastamme, miltä LinkedIn-profiilisi tulee näyttää, silloin kun se on optimoitu niin, että se vakuuttaa, viestii asiantuntijuutta ja houkuttelee yleisöä toimimaan!

Tutustu modernin myynnin sisältöihin!

Ajankohtaiset webinaarit ja tapahtumat