Sosiaalinen media kuolee ja katoamme niiden syötteistä – syypäänä ovat botit ja ratkaisuna sosiaalisen median yhteisöt.
Jos toimialasi, asiantuntija-aiheesi, tai kiinnostuksen kohteesi mukaista yhteisöä ei vielä ole, rakenna oma yhteisösi heti.
Olin jo aiemmin kirjoittanut tätä blogia valmiiksi, mutta se jäi pöytälaatikkoon muiden aiheiden jyrätessä. Nyt törmätessäni Business Insiderin artikkeliin “Social media is dead – group chats and messaging apps killed it”, hymähdin otsikolle, koska se alleviivasi kaiken: sain taas vahvistuksen näkemykselleni: jos toimialasi tai kiinnostuksen kohteesi yhteisöä ei vielä ole, rakenna sellainen heti.Kutsuin kirjoittamaan myös algoritmivaikuttajan, ja yhteisöjen asiantuntijan,
Equelin perustajan Mikko Alasaarelan jakamaan näkemyksensä yhteisöjen rakentamisesta. (Equel on muuten yhteisösovellus ja todella mielenkiintoinen uutuus tässä skenessä, joten käy lataamassa Appstoresta / Playstoresta ja tutustu tämän blogin jälkeen).Luettuasi tämän blogin, tiedät yhteisön merkityksen ja osaat aloittaa oman sosiaalisen median yhteisösi kasvattamisen!
Sosiaalisen median yhteisö – ratkaisuna syötteissä roikkumiseen ja turhautumiseen
Some-feedit ovat täynnä tietoa, sisältöjä ja keskusteluita, mutta oikeasti, onko se sitä, mitä juuri sinä tarvitset? Nyt ja tulevaisuudessa yhteisöjen ja eri sosiaalisten kanavien ammattiryhmien merkitys tulee korostumaan, kun somefeedit ovat ”tukossa” ja ihmiset kaipaavat aikaa ja sisältöä juuri niistä omista aihepiireistä ja samanhenkisestä keskusteluilmapiiristä.Turhaudutaan, kun LinkedIn-feedissä on postauksia ja ihmisiä, jotka eivät ole itselle relevantteja tai mieluisia.Huolimatta suurten alustojen ponnisteluista ja uusista sovelluksista, vanha tapa käyttää sosiaalista mediaa on kuolemassa pois, eivätkä ihmiset halua palata takaisin. Jopa Instagramin johtaja Adam Mosseri myönsi Businessinsiderin artikkelissa, että käyttäjät ovat nyt siirtyneet somen feedeistä yksityisviesteihin, suljettuihin yhteisöihin ja ryhmäkeskusteluihin.
Tähän on syynsä. Syypää sosiaalisen median kuolemanlaaksoon on sen mediallistuminen, ja nyt optimoidut sisällöt ovat tappaneet sosiaalisuuden muilta, ja botit vahvistavat tätä ongelmaa. Samalla sisällön säännöllinen julkaiseminen rajoittuu nyt suurelta osin ammattisisällöntuottajiin, yrityksien mainontaan ja vaikuttajiin, kun taas tavalliset tallaajat sisällöntuottajina ovat siirtymässä yhteisöihin.
Joskus olen itsekin suoraan sanottuna kyllästynyt sosiaaliseen mediaan, ja turhautunut törmäämään koko ajan samankaltaisiin ja mainokselta tuntuviin sisältöihin.Yhä useammat ovat joutuneet kohtaamaan tämän, kun sosiaalinen media on muuttunut vähemmän sosiaaliseksi ja enemmän mediaksi. Some on nyt median, vaikuttamisen, bottien ja sisältömassojen yhdistelmä, jossa käyttäjät enemmän jakavat toisten sisältöä, kuin tekevät omaa tai kuluttavat sisältöä, mutta harvoin, jos koskaan, luovat persoonallista sisältöä itse.Toisaalta ei ihme, koska aiemmin viihteellisestä ajanvietteestä tuli somessa postauksien optimoinnin painekattila: Mitä pitäisi sanoa kuvatekstissä paremmin kuin muut? Mitä hashtageja käyttää? Kehtaanko sanoa näin? Onko parempi olla hyvä copy writer vai antaa kuvien puhua puolestaan?Sisällöstä tulee yhä enemmän ammattimaisempaa, kun vaikuttajat toivat yleisönsä ja editointitaitonsa alustalle. Vaikuttajat nappaavat brändisopimuksia ja somealustat vaativat “kaupallisen yhteistyön” merkintöjä postauksiin jo suoraan post- toiminnallisuudessa (myös LinkedInissä).Nyt somen käyttäjät oppivat feedin kuratoinnin, suodattimien käytön ja hashtagien hyödyntämisen saadaaksi juuri sellaista sisältöä, kun haluavat. Halutaan eroon turhasta massasta ja sellaisesta somen valtamerestä, joka ei tunnu itselleen relevantilta.
Ihmiset, jotka eivät ole vaikuttajia tai ammattisisällöntuottajia, ovat vetäytymässä oleellisempien yhteyksien ja yhteisöjen luokse.
Yhteisöt eivät ole tulevaisuuden juttu, jossa kohtaavat yhteiset aiheet ja samanmieliset ihmiset, vaan olemme jo alkaneet siirtymään näihin chatteihin ja suljettuihin kanaviin. Näissä yhteisöissä vallitsee yhteiset aihepiirit ja kulttuuri, joka ohjaa avointa keskustelua ilman painetta somen myrskyistä
Mikä on sosiaalisen median yhteisön ja yleisön ero?
Sekä yhteisö että seuraajat viittaavat ryhmiin, jotka koostuvat ihmisistä, mutta niiden välillä on isojakin eroja. Nämä sekoitetaan usein, joka kuitenkin on haitaksi näitä rakentaessa.
Yhteisö vs yleisö
Pelkistettynä voisi sanoa, että yhteisö = yhdessä tekemistä ja molemmin puolista keskustelua, kun yleisö = seuraajia, jotka reagoivat ja seuraavat sinua.Näin ollen yhteisössä ollaan vuorovaikutuksessa, jaetaan, tuetaan ja saavutetaan jotain yhdessä. Yleisö usein vain seuraa, eikä ole aktiivista osallistumista ja yhdessä tekemistä.Mikko Alasaarelaa lainatakseni:
Yhteisö on paikka, jossa kaikki osallistuu keskusteluun, ja kuka tahansa voi avata uusia keskusteluja. Yleisö on email-lista, Instagram -seuraajakunta tai mikä tahansa muu kanava, jossa viestit tulevat yhdeltä tai pieneltä joukolta henkilöitä ja muut vain reagoivat/kommentoivat. Molemmat voivat johtaa hyviin tuloksiin ja menestykseen, mutta on tärkeää ymmärtää, kumpaa on rakentamassa! Sosiaalisen median yhteisössä kulttuuri ohjaa ja aihepiirit yhdistävät
Yhteisö on siis ryhmä ihmisiä, joilla on yhteisiä kiinnostuksen kohteita, arvoja tai tavoitteita ja jotka ovat aktiivisesti tekemisissä toistensa kanssa, kun taas seuraajat ovat ihmisiä, jotka ovat päättäneet seurata henkilöä tai organisaatiota, mutta eivät välttämättä ole vuorovaikutuksessa toistensa kanssa tai muodosta yhteisöllisyyden tunnetta.
Yhteisöä ohjaa yhteinen kulttuuri ja he ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa
Yhteisössä jaetaan tietoa, tarjotaan apua ja resursseja, tuetaan, sparrataan ja rohkaistaan toisiaan. Usein yhteisön jäseniä yhdistää saman teeman, nichen, työn tai toimialan yhteenkuuluvuuden tunne.Yhteisössä voidaan jopa työskennellä yhdessä saavuttaakseen suurempia yhteisiä tavoitteita: joko organisaation sisäisesti tai yhteisössä, joka koostuu ihmisistä eri organisaatioista ja toisilleen entuudestaan tuntemattomista. Jälkimmäinen yhteisö onkin usein sosiaalisen median alustoilla rakentuva niin sanottu sisäpiiri.Yleisö on seuraajia, jotka reagoivat. Seuraajat puolestaan ovat ihmisiä, jotka ovat päättäneet seurata henkilöä, brändiä tai organisaatiota tietyllä sosiaalisen median kanavalla tai alustalla. He voivat olla kiinnostuneita henkilön tai organisaation tuottamasta osaamisesta, teemasta tai sisällöstä, mutta he eivät välttämättä ole edes vuorovaikutuksessa keskenään.Näin seuraajat eivät siis muodosta yhteisöllisyyttä: yhteenkuuluvuuden ja yhteistyön, sekä yhteisen kulttuurin tunne ja teot puuttuvat.Vaikka seuraajat voivat olla osa yhteisöä, nämä kaksi termiä eivät ole sama asia. Yhteisölle on tyypillistä jäsenten aktiivinen osallistuminen, sitoutuminen ja yhteistyö, kun taas seuraajat ovat passiivisempia sisällön kuluttajia. Yhteisöllä on usein jaetun omistajuuden ja vastuun tunne, kun taas seuraajilla ei välttämättä ole samanlaista panostusta tai sitoutumista.
Miksi perustaa sosiaalisen median yhteisö – 6 syytä oman yhteisön rakentamiseen
Sosiaalisen median yhteisön rakentaminen toimialaasi tai markkinarakoasi varten voi olla loistava tapa verkostoitua samanhenkisten ihmisten kanssa, jakaa tietoa ja saada apua. Yhteisössä on mahdollisuuksia kehittää liiketoimintaa ja edistää omaa ajatusjohtajuutta sekä vahvistaa omaa ilmatilaa toimialalla.Jos vielä et ole tunnistanut yhteisön merkitystä, ohessa muutama hyvä syy:
- Yhteys: Syy yhteisön rakentamiselle on saada suora yhteys kumppaneihin, asiakkaihin, toimittajiin, ja muihin sidosryhmiin ilman algoritmien vaikutusta keskusteluun.
- Tuki: Yhteisössä autetaan toinen toisiamme ja mennään yhdessä kohti tavoitteita. Teema ja aiheet yhdistää.
- Verkostoituminen: Uusia yhteyksiä, uusia mahdollisuuksia. Yhteisöön kuuluu oman alasi asiantuntijoita, nykyisiä asiakkaita, tulevia yhteistyökumppaneita, ja sidosryhmäläisiä. Yhdistä samanhenkisiä, jolla on samat kiinnostukset. Olet luomassa yhteenkuuluvuutta ja paikkaa, jossa samankaltaiset keskustelevat ja verkostoituvat.
- Oppiminen: Kysy, jaa, ja opi yhteisön jäsenten kanssa. Yhteisö on kuin tietopankki, joka koostuu saman aiheen parissa olevista ihmisistä, jotka pyytettämästi auttavat ja kommunikoivat toistensa kanssa.
- Myyntimahdollisuudet: Yhteisössä asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat voivat käydä dialogia, jakaa kokemuksia ja tietoa. Yhteisön jäsenet, joilla on enemmän kokemusta tai asiantuntemusta tietystä alueesta, kasvattavat omaa asiantuntijastatustaan ja myyntimahdollisuuksiaan.
- Vaikutus: Voitte vaikuttaa ja tehdä yhdessä hyvää. Yhteisön voimalla voitte jopa muuttaa maailmaa. Tuomalla ihmiset yhteen yhteisen intressin tai asian ympärille voit luoda kollektiivisen toiminnan tunteen ja vaikuttaa yhteisössäsi tai sen ulkopuolella.
Kaiken kaikkiaan oman yhteisön rakentaminen voi tarjota monia etuja sekä sinulle henkilökohtaisesti että muulle maailmalle. Olitpa perustamassa kirjakerhoa, sosiaalista ammattiryhmää tai voittoa tavoittelematonta organisaatiota, yhteisön luominen tulee palkitsemaan sinut ja yhteisösi jäsenet.
Miten rakentaa oma yhteisö?
Selkeät tavoitteet: Isoin asia yhteisön alkuvaiheessa on yhteisökulttuurin luominen. Ilman vahvaa toisten auttamisen ja antamisen kulttuuria mikään yhteisö ei pitkään menesty. Sen takia ensimmäisten jäsenien valinta on tärkeä, heidän täytyy välittää toisistaan ja yhteisöstä, jolloin he pitävät myös huolta siitä, että auttamisen ja antamisen kulttuuri pysyy vahvana.Yksi ensimmäisistä askeleista yhteisön jäsenten motivoimiseksi ja tunnustamiseksi on asettaa yhteisöllesi selkeät tavoitteet ja odotukset. Ketkä ovat oikeanlaisia ihmisiä yhteisöön ja mitä he saavat yhteisöltä? Mikä on yhteisösi tarkoitus? Mitä hyötyä on liittymisestä ja osallistumisesta?Odotukset ja ohjeet: Mitkä ovat kunnioittavan ja rakentavan vuorovaikutuksen säännöt ja ohjeet? Viestimällä nämä näkökohdat selkeästi voit auttaa yhteisösi jäseniä ymmärtämään, mitä he voivat hyötyä yhteisöösi kuulumisesta ja mitä odotat heiltä vastineeksi.Valitse oikea alusta: Yhteisön rakentamiseen voit käyttää monia erilaisia alustoja, kuten sosiaalinen media, foorumit tai chat-ryhmät. Mieti, mikä alusta on suosituin kohdeyleisösi keskuudessa ja mihin he todennäköisimmin sitoutuvat.Luo kiinnostavaa sisältöä: Kun olet tunnistanut yleisösi ja valinnut alustasi, on aika luoda kiinnostavaa sisältöä, joka houkuttelee ja pitää yhteisösi jäseniä. Tämä voi sisältää blogitekstejä, artikkeleita, videoita tai podcasteja.Sitouta: Sitouttaminen voi olla esimerkiksi kysymysten esittämistä, keskustelun aloittamista ja yhteisölle online- tai livetapahtumien järjestämistä. Hyvä tapa motivoida ja tunnustaa yhteisön jäseniä on myös juhlia heidän panoksiaan ja saavutuksiaan yhteisössä. Muista aina itse vastata jäsentesi kommentteihin ja palautteeseen sekä kannustaa heitä olemaan vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.Luokaa arvoa – yhdessä: Arvo voi olla mikä tahansa, mikä auttaa yhteisön jäseniä ratkaisemaan ongelman, oppimaan jotain uutta tai saavuttamaan tavoitteen. Olennaista on, että toiminta on vastaayhteisön jäsenten kiinnostuksen kohteita, tarpeita ja mieltymyksiä. Osallistumalla ja auttamalla itse aktiivisesti voit näyttää yhteisöllesi, että välität heistä etkä käytä heitä vain omaan hyödyksesi.
Kasvata yhteisöäsi: Jos yhteisön kulttuuri on vahva ja jäsenet sitoutuneita, perustajan ei tarvitse nähdä paljoakaan vaivaa yhteisön kasvattamiseksi, jäsenet pitävät siitä huolen oma-aloitteisesti. Jos yhteisön perustaja on ainoa joka luo arvoa yhteisölle, se on käytännössä yleisö, ei yhteisö.Voit toki mainostaa yhteisöä houkutellaksesi uusia jäseniä, kuten mainitsemalla yhteisöä somepostauksissa, kertomalal siitä tapahtumissa ja LinkedIn profiileissa. Tai jos yhteisö on suljettu julkiselta huomiolta, ole aktiivinen tunnistamaan kuka on seuraava sopiva henkilö yhteisöönne esimerkiksi verkostostasi.Muista, että yhteisön rakentaminen on jatkuva prosessi, ja on tärkeää seurata ja parantaa pyrkimyksiäsi jatkuvasti. On siis hyvä säännöllisesti kysyä ja kuunnella yhteisön palautetta ja mielipiteitä. Kysyminen voidaan tehdä vaikkapa poll- kyselyiden ja postauksien kysymysten avulla. Sosiaalinen kuuntelu eli yhteisön seuraaminen ja “kuunteleminen” tapahtuu seuraamalla ja osallistumalla yhteisön kommentteihin ja keskustelun aloituksiin.Kiitos, kun luit tänne saakka!
Muista, jos toimialasi tai kiinnostuksen kohteesi yhteisöä ei vielä ole, rakenna sellainen heti ja ota oman alan tai aiheen ilmatilaa ja verkostoa haltuun.
Lopuksi yhteisövinkkejä:
Liity kotimaisiin LinkedIn- yhteisöihin, joita lämpimästi suosittelen:
Myynnin ja markkinoinnin tekijöille#socialsellingsuomi sosiaalisen myynnin ja markkinoinnin yhteisö sekä tapahtumat sen ympärille:
https://www.linkedin.com/groups/9066157/Myyntikollektiivi:
https://www.linkedin.com/groups/9325363/Tunneäly myyntityössä:
https://www.linkedin.com/groups/8292216/Employee Branding ja rekryverkosto:
https://www.linkedin.com/groups/9355155/Strategiasta viestimässä:
https://www.linkedin.com/groups/12468945/Verkostoitumisesta kiinnostuneilleVerkostoitumisrinki Suomi:
https://www.linkedin.com/groups/9301380/Yrittäjille ja yrittäjähenkisille#bisneskutsut yhteisö ja tapahtumat yrittäjille ja yrittäjiksi haluaville:
https://www.linkedin.com/groups/9041170/