NÄIN RAKENNAT VERKOSTOJA JA YHTEISÖJÄ LINKEDINISSÄ

Yksinäisiä ilman verkostoja ja avuttomia ilman yhteisöjä

Olemme tänä päivänä aika yksin ilman verkostojamme, sosiaalisia suhteita. Olemme jopa avuttomia ilman yhteisöjä, josta pyytää apua, suosituksia ja saada tietoa.

Tässä blogissa jaan vinkit, miten rakentaa LinkedIn-verkostoja ja tunnettuutta, sekä miten saada omalle aihepiirille seuraajia.

Nyt ja tulevaisuudessa yhteisöjen ja eri sosiaalisten kanavien ammattiryhmien merkitys tulee korostumaan, kun somefeedit ovat ”tukossa” ja ihmiset kaipaavat aikaa ja sisältöä juuri niistä omista aihepiireistä ja samanhenkisestä keskusteluilmapiiristä.

Turhaudutaan, kun LinkedIn-feedissä on postauksia ja ihmisiä, jotka eivät ole itselle relevantteja tai mieluisia. Olet varmasti nähnyt näitä turhautuneita postauksia tai kommentteja joissa puhutaan, minne LinkedIn on monen mielestä menossa?

Omaan verkostopankkiin sijoittaminen, eli verkoston kasvattaminen ja siihen ajan investoiminen on jokaiselle tänä päivänä hyödyllistä.

Maailma ja tilanteet muuttuvat, etkä voi koskaan tietää milloin tarvitset verkostosi voimaa tai kohtaat tilanteen, jossa somesta ja verkostojesi ihmisistä olisi sinulle hyötyä. ”Ei minulle ole hyötyä verkostoitumisesta”- sanoo EI kukaan enää koskaan!

Yhteisöjä ja verkostoja on paljon erilaisina suljettuina tai julkisina ammattiryhminä myös LinkedInissä. Näissä voit rakentaa omaa asiantuntijabrändiäsi olemalla läsnä keskusteluissa, jossa kysytään tai jutellaan aihepiiriesi teemoista – ja jossa kohderyhmäsi on näkemässä sinun kommenttisi ja ajatuksesi.

Näissä ammattiryhmissä voi myös olla vain inspiroitumassa onnistuneista kasvutarinoista, yrittäjien omakohtaisista kokemuksista, seuraamassa bisnesvinkkejä tai jakamassa omia kasvukipuja muiden samanhenkisten ja samalla toimialalla olevien kanssa.

Suosittelen ehdottomasti kurkkaamaan ystäväni tekoäly-yrittäjän (Inbot) ja algoritmi- vaikuttajan Mikko Alasaarelan “Yhteisöt tekoälyn aikakaudella” esityksen täältä. 

 

Miksi käyttää #- aihetunnistetta LinkedInissä?

 

Sitten on sosiaalisen median aihetunnisteet, eli ”hashtagit”. Jos alat seurata tiettyjä hashtageja, ne näkyvät LinkedIn etusivusi vasemmalla puolella ”Followed hashtags” tai ”My Network” kautta (näkyvät vain sinulle). Jos napsautat hashtagia ja klikkaat follow, saat feediisi sisältöjä, jotka käyttävät kyseistä hashtagia. Riippumatta siitä, oletko verkostoitunut, yhteydessä näihin henkilöihin tai seuraatko näitä yrityksiä.

 

Konkreettiset hyödyt LinkedIn #-tägeistä

 

1. Teet palveluksen verkostollesi ja vältät tätä ongelmaa : ”Sulla on hyviä ajatuksia täällä, mutta joskus LinkedIn ei näytä niitä feedissä enkä löydä niitä täältä, kun etsin.” 

Algoritmista johtuen me näemme vain noin 10% kaikista verkostomme postauksista, joten monet verkostostasi EIVÄT NÄE postauksiasi säännöllisesti heidän feedissään. Siksi itsekin hiljattain aloitin henkilökohtaisen hashtagini #kasvuvalmentaja ja #networkandgrowth käytön. Ja jos seuraat tiettyjä hashtageja (napsautat tägin päälle ja painat sinistä tägiä), näet kaikki sillä tägillä olevat postaukset feedissäsi.

 

2. Rakennat omaa yhteisöä 

Oman (1st) verkostosi (ja yrityssivusi seuraajien lisäksi) henkilökohtainen hashtag on erinomainen tapa rakentaa omaa yhteisöä. Olet sitten ns. tavallinen tallaaja, vaikuttaja tai super-sisällöntuottaja, joka haluaa jakaa arvokkaita oivalluksia, voisit ehkä harkita omaa #-tägiä, jotta yleisösi saa helpon mahdollisuuden saada enemmän näkemystäsi. Hyvänä esimerkkinä mm. Matti Perkkiö #lämpöpumppumies ja Andrei Koivumäen #neliötliikkuu.

Voisit olla kiinnostunut myös ajatusjohtajuuden rakentamisesta, josta kirjoitan tässä blogitekstissä. 

 

3. Korostaa ajatusjohtajuutta  

Henkilökohtaisen hashtagin korostaminen korostaa ajatusjohtajuuttasi ja auktoriteettiasi toimialallasi tai osaamisalueellasi. Voit mainita hashtagin postauksissasi ja profiilissasi, esimerkiksi bannerisi (kansikuva) otsikossa ja About-osiossa.

 

4: Sitoutumisen (engagement, joka on somen polttoainetta) lisääminen  

Tämä onkin ehkä tärkein syy aloittaa oma #hashtag. Voit lisätä hashtagin inbox viesteihisi nimesi perään (esim. terveisin Oona, #kasvuvalmentaja) ja suositelluksi hashtagiksi yrityssivullesi LinkedIniin.

Kun verkostosi alkaa seurata hashtagiasi tämä lisää tietysti näkyvyyttä, koska he eivät ole enää riippuvaisia siitä, näkyykö postauksesi aina feedissä, vaan optimoidaan, että sisältösi löytyvät helposti. Mitä helpompaa – myös sen enemmän sitoutuneita seuraajia.

 

5. Henkilökohtainen hashtagisi lisää myös sitoutumista vanhempiin sisältöihisi

Koska LinkedIn ei näytä sisältöjä kronologisesti, verkostosi näkee myös vanhemmat postaukset useammin. Monet uudet seuraajat saattavat sitoutua viikkoja tai joskus jopa kuukausia vanhoihin postauksiin, mikä voi saada heidät heräämään ostohousut jalassa LinkedIn -feedin sisällä…

 

Vinkit miten kasvatat #-seuraajia fiksusti 

 

  1.  ÄLÄ KÄYTÄ hashtagia
  • jokaisessa postauksessa tai
  • postauksissa, joissa yrität myydä tuotteitasi tai palveluitasi, vaan
  • lisää se ehdottomasti postauksiin, jossa jaat aihepiirisi osaamista, arvoa, vinkkejä ja inspiraatiota kohderyhmällesi
  1.  Verkostoituminen tuottaa tulosta

Toinen tärkeä toimenpide seuraajakuntasi kasvattamiseksi on neuvoa uusia yhteyksiä aloittamaan hashtagin seuranta. Se ei kasva itsestään, kuten ei myynti tai verkostosikaan, joten joudut vähän ponnistelemaan sen kasvattamiseksi. Huom: valitettavasti et voi nähdä, ketkä ovat seuraajiasi. LinkedIn pitää nämä tiedot visusti itsellään.

 

Jos nyt luit tänne asti ja innostuit yhteisöistä, alla muutamia tärppejä missä verkostoitua, ole hyvä! 

 

 #BISNESKUTSUT

Kaikille yrittäjille ja yrittäjähenkisille rakennettu yhteisö, jossa jakaa kasvukivut- ja juhlat, viettää uusien yrityksien “showereita” ja verkostoitua muiden yrittäjäkollegoiden kanssa. Bisneskutsut ryhmä on LinkedInissä ja Clubhousessa.

#SOCIALSELLINGSUOMI 

Missionamme on rakentaa yhdessä Suomen ikioma sosiaalisen myynnin ja modernin markkinoinnin yhteisö, jossa herätetään keskustelua ja sparraillaan social sellingin, henkilöbrändäyksen, somen ja asiantuntijaviestiinän aiheista. Uusi social selling Suomi LinkedInissä ja jo jonkin aikaan pyörineenä Clubhousessa.

 #LINKEDINAFTERWORKHELSINKI 

Rentoja verkostoitumistapahtumia upeiden puhujien voimin, uusien ammatillisten suhteiden ja mahdollisuuksien rakentamista sekä kaikkein tärkeimpänä, upeaa yhteisöllisyyttä ja rentoa ajanvietettä “bisnes korvan takana”. Mukaan pääset liittymään LinkedIn ja Facebook ryhmiin.

#NETWORKANDGROWTH #KASVUVINKIT

Ottamalla seurantaan myös nämä, saat #kasvuvinkit Network & Growth kautta ja olet ensimmäisten joukossa kuulemassa uusimmat somen uutiset ja pääset näkemään arvoa tuottavia julkaisuja mm. social sellingin, henkilöbrändäyksen ja sosiaalisten kanavien maailmasta. Saat myös ilmoituksen LinkedIn- verkostoitumistapahtumista ensimmäisten joukossa! Olemme myös Instagram ja Facebook puolella.

Mikäli oikein innostut, niin kuukausittainen #kasvukirje saapuu sähköpostiisi, jos sellaisen tilaat täältä.

Kiitos lukuhetkestä ja nyt TSEMPPIÄ oman verkostopankkisi rakentamiseen!

T. Oona #kasvuvalmentaja