MITEN LINKEDIN ALGORITMIT TOIMIVAT

“Miksi postaukseni ei saa reagointeja ja näkyvyyttä?” Miten rakennan menestyviä LinkedIn postauksia?” Samat kysymykset ja haasteet mietityttävät jokaista LinkedIn-käyttäjää, joka haluaa tehdä tuloksia tässä maailman suurimmassa asiantuntijaverkostossa. Olit sitten tekemässä myyntiä, markkinointia, työnhakua tai työnantajabrändäystä, samat algoritmit pätevät sinuunkin Vastaukset näkyvyyden kysymyksiin vaihtuvat algoritmien mukaaneli jatkuvasti. Tähän postaukseen on kerätty näiden näkyvyyden mahdollistavien kaavojen perusasiat, sekä viimeisimmät muutokset vuodelle 2022. Löydät viimeisimmät muutokset koottuna postauksen lopusta Tätä postausta päivitetään jatkuvasti päivitetyn tiedon pohjalta, joten tallenna tämä kirjanmerkiksesi. Kun algoritmit mietityttävät, käy tarkistamassa tämän postauksen sisältö! Algoritmin ymmärtäminen auttaa onnistumaan näkyvyydessä, mutta sen lisäksi on tärkeää ymmärtää postauksen rakennetta ja sisällön laadun tärkeyttä. Tässä astuu kuvaan kohdeyleisö ja sitä puhutteleva sisältö.  Tavoitteena tulisi olla sitoutunut yleisö, jonka kanssa käydään dialogia, eikä vain yksisuuntainen tiedottaminen ilman yleisön osallistumista. Lähdetään liikkeelle perusasioista, jotka tulisivat olla kunnossa.  

Miksi LinkedIn on tärkein ja paras kanava markkinoinnille JA myynnille? 

LinkedInin erottaa muista somealustoista muutama todella merkittävä hyöty:
  • Eniten ostovoimaa ja B2B päättäjiä
  • Merkittävä orgaaninen näkyvyys ja kattavuus
  • Tutkitusti paras somekanava generoimaan liidejä
  • Alusta, jossa asiakas haluaa kuluttaa sisältöä ja tulla kontaktoiduksi.
Jos LinkedIn on alustana sinulle tai kollegoillesi vielä täysin tuntematon, tai olet tippunut vuosien varrella kyydistä muutoksessa, kurkkaa tekemämme katsaus mikä LinkedIn on. Mikäli vielä tämän jälkeen mietit, pitäisikö LinkedIn olla osa strategiaasi, niin vastaus on KYLLÄ. Lisää faktaa kannattaa kurkata 54 LinkedIn tilastoa, jotka motivoivat sinua ehdottomasti aloittamaan. 

Miten LinkedIn algoritmit toimivat? 

 Sosiaalisen median, kuten LinkedIn algoritmien toiminta näin pähkinänkuoressa – mitä se algoritmi meistä oikeastaan haluaa? 
  • Käytät monipuolisesti ja säännöllisesti eri toimintoja (erityisesti myös uusia toimintoja) 
  • Olet sosiaalinen, keskustelet ja kommunikoit (omissa sekä muiden postauksissa)
  • Julkaisuihisi reagoidaan mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti (erityisesti 1st kontaktisi ja ensimmäisten tuntien aikana, jotta postauksesi leviää”
  • Julkaisujasi katsotaan mahdollisimman pitkään (”dwell time” mittaa katseluaikaa ja jo pelkkä postauksen ”view” eli auki klikkaaminen ”on kuin tykkäys”)
LinkedIn algoritmit tarkastavat ja luokittelevat postauksia sosiaalisten reagointien, lukuajan ja käyttäjien käyttäytymisen perusteella. Algoritmit LinkedInissä ”pisteyttävät” postauksen perustuen sen tekniseen sisältöön (linkki, tekstin pituus, visuaalinen elementti jne). Kuitenkaan paraskaan ”kikkailu” tekniikan kanssa ei riitä, jos sisältö ei ole kohdeyleisöllesi kiinnostavaa ja/tai lisäarvoa tuottavaa.  Toisaalta, se paras sisältö ei ehkä saakaan näkyvyyttä, jos se on tehty ”teknisesti liian huonosti”.  

LinkedIn algoritmilta saat sitä mitä tilaat 

 Algoritmien logiikkana on tehdä feedistäsi houkuttelevampi ja parempi perustuen sinun käyttäytymiseesi. LinkedIn algoritmit määrittävät sen mitä feediisi tulee: ihmisten postaukset, yrityksen mainonta, kommentit ja muiden tykkäykset niin verkostosi, kuin verkostosi ulkopuolelta (1st, 2nd tai 3rd kontaktitasot). Sitä mistä itse tykkäät (reagoit), sitä feediisi saat. LinkedIn siis näyttää meille sisältöä viimeaikaisten kommenttiemme, seuraamiemme henkilöiden, hakujemme jne. perusteella ja näin algoritmi toimii molempiin suuntiin. LinkedInin algoritmi tarkastaa ja luokittelee julkaistua sisältöä muun muassa sosiaalisten reaktioiden avulla.  Olet varmasti törmännyt eri reagointi- merkkeihin, joista tunnereaktiot ovat voimakkaimpia ja kertovat algoritmille sisällön laadusta = eli siitä miten siihen reagoidaan: LinkedIn algoritmit haluavat, että roskapostia tai sopimatonta sisältöä olisi mahdollisimman vähän ja nyt sinä voit käyttäjänä näistä “raportoida”. Joten jos näet sisällön feedissä, joka ei ole sinne tervetullut, kerro siitä ja vaikuta käyttäjäkokemukseesi itse!

Miten LinkedIn algoritmit ovat muuttuneet? 

 LinkedIn on ottanut käyttöön nelivaiheisen prosessin sisällön jakelun, joka vaikuttaa siihen, miten hyvin postauksesi leviää – vai leviääkö ollenkaan.Tavoitteena tällä on meidän käyttäjien kokemuksen parantaminen ja sisällön laatu feedissä. Kun postaat LinkedInissä, konepellin alla tapahtuu sisällön luokittelu kolmeen eri luokkaan:
  • roskaposti (spam) 
  • heikkolaatuinen (low-quality) 
  • selkeä/OK (clear). 
Jos postauksesi joutuu ”heikkolaatuinen” -luokitukseen, on silti mahdollisuus saada se leviämään. Algoritmit tekevät niin sanottuja uudelleen testauksia ensisijaiselle yleisöllesi (seuraajat ja 1st verkostosi) nähdäkseen, kuinka suosittu sisältö on, eli julkaisua näytetään pienemmälle ryhmälle. Tässä vaiheessa postauksesi on vältettävä käyttäjien ”piilota sisältö” tai ”Ilmoita roskapostiksi” toimintoja.  Mikäli postauksesi saa yleisösi klikkaamaan en halua nähdä tätä, tulee se vaikuttamaan negatiivisesti postauksesi näkyvyyteen – ja pahimmillaan myös muiden postauksiesi näkyvyyteen. LinkedIn harvoin jakaa julkisesti tietoa algoritmeista, mutta tämän he paljastivat.Visualisoin prosessia tähän alle.

.

Kuva: Näin LinkedIn algoritmit toimivat – Network & Growth

Alkuperäinen lähde: Socialchamp 

Mitkä asiat vaikuttavat postauksen näkyvyyteen? 

 Sisällön arvioinnin ja luokittelun jälkeen algoritmi pisteyttää sen. Sisältöä pisteytetään sen mukaan miten käyttäjät reagoivat (engagement) siihen nähtyään sen.  
  • View = klikkaus eli postauksesi avataan ja luetaan
  • Reaktiot (ja eri ”tykkäysmuodot”) ja niiden määrä
  • Kommentit = dialogi on postauksille näkyvyyden polttoainetta
  • Lukuaika ”dwell time” = vietetty aika sisällön parissa ja esim. katsotaanko jakamasi pdf tai video loppuun saakka
  • Sisällön jakaminen (share)
  • Sisällön tallentaminen (save) 
Esimerkiksi reaktiosta julkaisuun saa yhden pisteen, kommentista kaksi pistettä, jaosta kolme ja niin edelleen. Julkaisun pistemäärä ratkaisee sen tulevaisuuden tai kohtalon. Se joko alennetaan, koska se on heikkolaatuinen, tai se näytetään useammille ihmisille, koska se on korkealaatuinen. Jos saat hyvin sitoutumisia viestiisi, algoritmi lopuksi alkaa näyttää sisältöäsi LinkedInin aidoille ihmisille. Tämä joukko sitten lukee jokaisen viestin ja joko päättää lähettää sisältösi useammille ihmisille tai päättää sen matkan. Nämä käyttäjät jakavat sisältöä myös verkostosi ulkopuolisille ihmisille, jos sisältö toimii hyvin. Se näkyy kanavan trendaavassa sisällössä (trending content), uutissyötteen ajankohtaisessa sisällössä ja niin edelleen. Kun LinkedIn on ns. tarkistanut postauksesi laadun ja pisteyttänyt sen, LinkedIn-algoritmi määrittää myös sisällön hyödyllisyyden ja merkityksen.  
  • Julkaisetko määrän ja näkyvyyden takia? Teetkö liikaa sisältöä ilman oikeaa tavoitetta? 
  • Ovatko verkostossasi olevat ihmiset (1st kontaktit) kiinnostuneita aiheesta josta julkaiset?  
  • Miksi julkaisen, mitä tavoittelen juuri tällä postauksella?
  • Onko aihe sellainen, mistä haluan oikeasti jäädä verkostoni mieleen?
  • Tukeeko viestini sitä, millaisen kuvan haluan itsestäni someen?
  • Onko sisältö loukkaavaa tai epäasiallista?
 

Sisältö on kuningas – mutta mikä sisältö toimii LinkedInissä?

 Pohjimmainen tavoite on kaikilla somealustoilla sama; tarjota käyttäjilleen laadukasta ja merkityksellistä sisältöä.Sisällöilläkin on omat trendinsä ja alustalle tyypilliset käytöstavat.LinkedIniä käytetään enemmän ammattimaiseen verkostoitumiseen, ammatillisen asiantuntijasisällön kuluttamiseen ja rekrytointi- tai työnhakuviestintään. Kuten työelämä, LinkedIn on myös muuttunut enemmän ihmisyyttä korostavaan suuntaan. Eli vaikka LinkedIn on ammatillinen asiantuntijoiden somealusta, saa sielläkin olla ihan aito oma itsensä, ja tuoda omaan asiantuntijuuteen mukaan oikeaakin elämää.Kuten työpaikallakin.Asiantuntijasisällön ja vinkkien jakaminen on vieläkin suositeltavaa, mutta lisäksi tarinat ja persoonallisuus trendaavat vahvasti. Aitous on in. Kuten sanottu, LinkedIn feedissä näkyy nyt enemmän tarinankerrontaa, henkilökohtaisempia ajatuksia ja rohkeampia kannanottoja. Olemalla oma aito itsensä, voi myös luoda aitoja ihmissuhteita. Autenttisuutta voi näyttää jakamalla tarinoita myös omasta elämästään. Jos henkilökohtaisemmaksi ei halua mennä, asiantuntijapostaukseenkin saa tuotua persoonaa mukaan, kun avaa omaa kokemusta aiheesta. Ennen kaikkea luo sisältöä omalla tavalla, omalla äänellä. Ja muista, että se pelkkä jako- nappi muiden tekemästä sisällöstä ei ole omaa sisällöntuottamista. Vinkkejä ja inspiraatiota oman brändin kirkastamiseen voit napata tästä uutiskirjeestä: 10 vinkkiä oman asiantuntijabrändin rakentamiseen.Tärkein muistisääntö postailuun on julkaista vain olennaista ja kohdeyleisölle relevanttia sisältöä. Eikä spämmätä.  Kun suunnittelet sisältöäsi, keskeisintä on löytää mitä yhteistä on heillä, joita haluat puhutella. Näitä yhdistäviä tekijöitä ovat ongelmat ja haasteet, joita olet ratkomassa. Mikä on sinun ratkaisusi heille? Miten voisit näyttää sen tarinoiden avulla?   

Menestyvän LinkedIn postauksen anatomia

 
  • Aloita lauseilla, jotka herättävät lukijan mielenkiinnon (mm. asiakkaan haaste)
  • Tuo sisältöön omaa persoonaa, mm. mielipide tai näkemys aiheesta josta viestit
  • Lisää aiheeseen liittyvästi oman asiantuntijuuden alleviivaus / oman kokemuksen avaaminen
  • Osallista, kysy kysymys
  • Lisää relevantteja #-tunnisteita
Sitten voi vielä hienosäätää ymmärtämällä mistä algoritmit tykkäävät ja mistä ei:
  • Lisää selkeät kappalejaot = helppolukuisuus
  • Ulkoiset linkit mukaan tekstikenttään, ei kommenttikenttään (vältä kuitenkin tekstipostauksen esikatselukuvaketta, joka linkistä tulee. Lisää kuva, jolla vältät tämän)
  • Optimaalinen tekstin pituus on n. 1500 – 2000 merkkiä 
  • Lisää visuaalinen elementti (kuva, video, pdf, poll)
  • Vältä julkaisun muokkausta ensimmäisen tunnin aikana ja älä kommentoi itse ensimmäisenä
 

LinkedInissa ”ihmiset voittavat yritykset”.  

 Orgaaninen näkyvyys LinkedInissä on jopa helpompaa kuin muissa somekanavissa ja uudetkin käyttäjät pienemmillä verkostoilla saavat aikaiseksi viraaleja postauksia.  Kun LinkedIn postauksen tekee työntekijä, eli ihminen eikä yritystili, ovat tulokset jopa x 200% paremmat. ”Engaged employees influence 8x more Company Page views, 4x more Company Page followers, 7x more job views, and 4x more job applications” Kun yrityksen ihmisiä aletaan innostamaan ja valjastamaan someen, on tärkeää, että viestintä tullaan tekemään: 
  • Strategian mukaisesti
  • Suunnitelmallisesti
  • Yhteisillä somepelisäännöillä
  • Esimerkin, tuen ja innostamisen kautta, ei väkisin pakottamalla.
Hyvinvoiva henkilöstö on tekemisen perusta ja kun se on kunnossa, potentiaaliset ja innostuneet ihmiset haluavat viestiä arjestaan, onnistumisistaan ja yrityksen kuulumisista sekä missiosta.  Jokaisen tulisi myös kirkastaa se oma hyöty sosiaalisessa mediassa olosta. Tulokset voivat tarkoittaa myös muun muassa lisämyyntiä, suositteluiden kasvua, medianäkyvyyttä, kirjadiilejä, tai yksinkertaisesti merkitykselliseen asiaan vaikuttamista. Auta työntekijää kirkastamaan hyöty somettamisesta! Miten työntekijälähettilyys toimii brändin rakentajana blogistani kannattaa kurkata muutama näkemys lisää. 

Viimeisimmät muutokset algoritmeissä 

(Päivitetty 16.5.2022) Enemmän sisältöä 1st kontakteilta sekä postauksia, joihin todennäköisimmin reagoit  
  • Varmistaaksesi näkyvyytesi, verkostoidu ja ole aktiivisesti yhteyksissä yleisösi kanssa – reagoi, kommentoi, keskustele.
Enemmän mahdollisuuksia kertoa LinkedInille, mitä sisältöä et halua nähdä  
  • Näin voit opettaa algoritmit kuratoimaan juuri sinulle sopivaa sisältöä
  • Huomaa, että myös kohdeyleisölläsi on tämä mahdollisuus. Pidä siis huolta, että sisältösi kiinnostaa yleisöäsi. 
Vähemmän sisältöä 2nd kontakteilta 
  • Feedisi koostuu vähemmän postauksista, joihin verkostosi on reagoinut, mutta näyttää silti postauksia, joissa käydään keskustelua johon todennäköisemmin osallistuisit 
  • Tämä korostaa keskustelua generoivan sisällön tuottamisen tärkeyttä. 
Enemmän näkyvyyttä Creator Mode -tileille, ajatusjohtajille ja alan huippuasiantuntijoille  Vähemmän kyselyitä 
  • Kyselyominaisuutta käyttämällä ei enää saa erityistä näkyvyyttä, vaan algoritmit näyttävät sinulle todennäköisesti hyödyllistä sisältöä 
  • Käytä kyselyominaisuutta vain silloin, kun se tuo aidosti lisäarvoa. 
Pähkinänkuoressa, algoritmit suosivat sisältöä, joka on mielenkiintoista. Eli sisältö, joka houkuttelee lukemaan ja generoi keskustelua.  Tutki siis, mikä kohdeyleisöäsi kiinnostaa ja mitkä ovat heidän haasteitaan. Luo verkostollesi lisäarvoa.  Se on tärkeämpää, kuin algoritmien ymmärtäminen.   Lähteitä:  

Tutustu modernin myynnin sisältöihin!

Ajankohtaiset webinaarit ja tapahtumat