MITEN ALOITTAA MYYNTI LINKEDINISSÄ

Sosiaalinen myynti on nyt monessa keskustelussa puheenaineena. Mutta miten myynnissä LinkedInin kanavassa pääsee alkuun? 

LinkedInin käyttö osana monikanavaista myyntiä tuo myyjälle huomattavaa hyötyä. Jotta asiakkaasi pystyisivät navigoimaan monikanavaisessa ekosysteemissä ja löytämään aitoa arvoa, on myyntiammattilaisten oltava yhä enemmän aktiivisia sosiaalisissa kanavissa. Tai kunhan nyt ensin olisimme edes löydettävissä, vai mitä? 

Lue tästä artikkelista, miten jokaisen on mahdollista valjastaa oma LinkedIn-tili tunnettuutta ja myyntiä kasvattavaksi välineeksi. 

Miksi (ja kenen) LinkedInissä pitäisi myydä? 

Sosiaalisen median suosio myyntityössä on luonut uuden tavan löytää ja tunnistaa potentiaalisia asiakkaita, olla heidän kanssaan vuorovaikutuksessa paljon henkilökohtaisemmin. Samalla aktiiviset sosiaaliset myyjät kasvattavat työnantajaa kohtaan syntyvää mielenkiintoa. verkostojen ja dialogien avulla.  

Itseasiassa lähes 80 % myyjistä, jotka hyödyntävät sosiaalista mediaa, myyvät enemmän kuin muut, jotka eivät sitä hyödynnä (lähde LinkedIn Sales Blog). LinkedInissä pitäisi toteuttaa (sosiaalista) myyntiä, koska se on ehdottomasti tämän hetken toimivin sosiaalisen myynnin alusta yrittäjille ja B2B-myyjille, sekä asiantuntijoille sosiaalisen myynnin ja markkinoinnin tekemiseen. Tässä pari väitettä tukevaa faktaa: 

  • LinkedIn on maailman johtava bisneksen ja työelämän verkosto, jolla on maailmanlaajuisesti 722 miljoonaa käyttäjää (tammikuu 2022), joista noin 1,5 miljoonaa suomalaista. 
  • LinkedIn on kaikista luotetuin somekanava. Lisäksi sen käyttäjillä on 2x suurempi ostovoima verrattuna muihin somekanaviin. Jopa 4/5 käyttäjää vaikuttaa ostopäätökseen. 
  • Orgaaninen näkyvyys helpompaa kuin muissa kanavissa

Miten LinkedInissä pitäisi myydä?

Jotta saat kasvatettua myyntiä Linkedinin avulla, tiedät jo varmaan, että sinun tulisi olla asiakkaasi top of mindissa, eli kirjaimellisesti ”päällimmäisenä” mielessä, kun hän tarvitsee alaasi liittyviä palveluita.  

Tämä pääsy asiakkaan mieleen LinkedInissä tapahtuu monen eri toimenpiteen avulla. Sosiaalisen myynnin elementtejä ovat; 

  1. Tiedon hakeminen ja hyödyntäminen 
  2. Verkostoituminen ja suhteiden rakentaminen 
  3. Keskustelut ja kontaktointi 
  4. Sisällön luominen ja sisältöjen hyödyntäminen 

Näiden toimenpiteiden, aktiivisen vuorovaikuttamisen avulla, eli sillä, että olet aktiivinen eri keinoin, tulet pääsemään alkuun LinkedInissä. Tällaista toimintaa kutsutaan social sellingiksi, joka on myyntiä ja markkinointia. Social on markkinointia ja selling myyntiä. Sosiaalisessa myynnissä tapahtuu paljon enemmän pinnan alla, kuin luullaan. On vaan ymmärrettävä mitä tehdä ja miten. Selling, on se osuus, jolla ne tulokset tehdään. Social on se osuus, jolla näkyvyyttä saadaan ja joka tukee myynnin tekemistä.

Network & Growthilla tehdään kuten opetetaan: Oma missiomme tehdä myynnistä näkemyksellisempää ja sosiaalisempaa toteutuu sisällöissämme joka kerta, LinkedInissä, Instagramissa, Kasvukirjeissä, tapahtumissa ja blogikirjoituksissa.  

Ota nämä askeleet kun haluat myyntiä LinkedInistä

 
  1. Ensimmäinen askel LinkedIn-myynnissä on tietysti päivittää profiilisi CV pohjasta ammattimaiseksi digitaaliseksi käyntikortiksi ja tuoda tiedot ajantasalle. Katso Kasvupankkimme ilmainen, ladattava opas profiilin luontiin. 
  2. Toinen askel on rakentaa henkilökohtainen strategiasi LinkedIniin. Strategia kertoo mitä teet, miksi teet, kuinka usein, kenelle viestit. Tämä strategia on social selling suunnitelmasi, joka auttaa sinua onnistumaan tuloksellisemmin – ja nopeammin. 
  3. Kolmas askel on käytännön viestintäsuunnitelman teko, joka helpottaa sisällän luomisen tuskaa (mistä haluat olla tunnettu, mistä on tärkeää ja ajankohtaista viestiä, mitkä ovat sinun ammatillisia näkemyksellistä sekä mikä on konkreettista ja asiakasta auttavaa tietoasi.)  
  4. Neljäs on hyvin tärkeä; verkostoituminen on yksi sosiaalisen myynnin tärkeimmistä osa-alueista. Laajat verkostot mahdollistavat laajemman näkyvyyden, asiantuntijamaineesi kasvattamisen, uusiin potentiaalisiin asiakkaisiin tutustumisen ja jatkuvan oppimisen muilta. Samalla verkostosi jäsenet, jotka tuntevat osaamisesi, voivat toimia suosittelun äänenäsi. 
  5. Viides askel on usein haastavin 😉 LinkedInissä sen post- napin painaminen ja astuminen esiin! Jos se vielä jännittää, aloita vuorovaikuttamalla muiden sisällöissä sekä kontaktoimalla aktiivisesti uusia ihmisiä verkostoosi. 🚀 

Pohdittavaa yrittäjälle ja asiantuntijalle: Ilman LinkedIn-strategiaa voit saada näkyvyyttä, pöhinää ja kasvattaa verkostoasi. Kauppaa alat saada vasta sen jälkeen, kun tekemisellesi on kalenteroitu aikaa, säännöllisyyttä ja näiden pohjalla vahva strategia. 

(PS. kerromme lisää LinkedIn-strategian luomisesta seuraavissa blogikirjoituksissamme) 

Aloita myynti LinkedInissä: tätä on tiedossa

Epäröitkö vielä sosiaalisen myynnin ja markkinoinnin toimivuutta? Seuraavat tutkimustärpit saattavat kiinnostaa: 

LinkedInin ja Edelmanin 2021 B2B Thought Leadership Impact Study –tutkimuksesta selvisi mm.:  

  • 54 % päättäjistä osti uuden tuotteen tai palvelun organisaatiosta, jota he eivät olleet aiemmin harkinneet ostavansa ajatusjohtajuuden jälkeen (ajatusjohtajuus on seurausta pitkäjänteisestä sosiaalisesta myynnistä itselle / yritykselle relevantissa kanavassa).  
  • 53 % päätti lisätä liiketoiminnan määrää, jonka he jo tekivät organisaation kanssa.  
  • Lähes 2/3 ostajista (64%) sanoi tutkimuksessa, että ajatusjohtajuus-sisältö on luotettavampi perusta kykyjen ja osaamisen arvioimiselle kuin yrityksen markkinointimateriaalit.  
  • LinkedIn on myös maininnut, että yrityksen ihmiset saavat sisällöillään x 200 % tuloksen vrt. yritystili, joten ihmisten aktivoiminen todella on kannattavaa, ellei jopa välttämätöntä. 

Lähteet:

https://www.linkedin.com/pulse/miten-rakentaa-somestrategia-linkediniin-2022-oona-kankkunen/?trackingId=tCeSll2cTGi6SP0Czr6TeA%3D%3D

 

Tutustu modernin myynnin sisältöihin!

Ajankohtaiset webinaarit ja tapahtumat