LinkedIn, mitä uutta on luvassa nyt 2024 vuoden alussa ja lähikuukausina? Uusi vuosi tuo asiantuntijoille, myyjille sekä yrityksille uutta tietoa ja konkreettisia työkaluja hyödynnettäväksi myynnin ja tunnettuuden kasvattamiseksi LinkedInissä.
Katso alta uusimmat LinkedIn muutokset ja ota haltuun!LinkedIn profiilin uudet, muuttuneet ja harvoin hyödynnetyt toiminnallisuudet
1. Tuotetiedot profiileihin: vahvista asiantuntijuuttasi
LinkedIn tulee lisäämään profiiliasetuksiin uuden osion, jossa pystyt esittelemään tarkemmin yksittäisiä tuotteita, tuoteryhmiä tai projekteja, joiden parissa olet työskennellyt. Näin pystyt rakentamaan asiantuntijabrändiäsi esittelemällä brändiisi kuuluvat, relevanteimmat ratkaisut, oman osaamisesi tai fyysiset tuotteet. Tuotteistasi tarkemmin kertova ominaisuus tulee näkymään lähiviikkoina profiilisi “Experience” -osiossa.Kuva lainattu: https://www.socialmediatoday.com/Jos haluat lisätä tuotteen profiilisi Experience-osioon, huomioi, että sen pitää olla listattuna tuotteena jo yrityksesi sivuilla. LinkedIn lanseerasi tuotesivut jo vuonna 2020 auttaen yrityksiä esittelemään tuotteitaan ja niiden parhaimpia, asiakkaita hyödyntäviä ominaisuuksia.2. Linkki profiilisi etuosaan – ohjaa sivustolle johon haluat yleisösi
Tämän vinkin voi ottaa käyttöön jokainen joka maksaa LinkedIn Premium tai Sales Navigatorista, ja joka haluaa saada omia profiilissa vierailevia toimimaan! Kyseessä on niin sanottu CTA, eli call to action linkki.Linkki tulee näkyviin nimesi alle myös jo ennen kuin profiilisi tullaan, eli näkyy jo nimesi alla esimerkiksi feedissä kun kommentoit tai julkaiset sisältöä. Näin kätevästi linkki ohjaa verkostoasi siirtymään haluamaasi paikkaan, esimerkiksi verkkosivuillesi tai ajanvaraukseen.
Huomioi nämä:🔸Ohjaa vierailijaa parhaaseen paikkaan: Usealla se on oma verkkosivusto tai työpaikan sivusto, mutta se voi olla myös henkilökohtainen blogisi tai vaikuttava Instagram-tilisi. 🔸Kun olet lisännyt linkin, muista kertoa siitä seuraajillesi! Kontaktejasi ja seuraajiasi kiinnostaa taatusti, mitä uutta ja ainutlaatuista linkin takaa löytyy.🔸Vinkki: laita profiili kuntoon ensin, niin herätät luottamusta ja näytät asiantuntevalta. Jos et tiedä miten, Network & Growth LinkedIn profiiliopas on täällä.
3. Kello käyttöön!
Kutsu kontaktisi ja seuraajasi painamaan omaa ”hälytyskelloasi”. Kello löytyy profiilin oikeasta yläkulmasta. Kun seuraajasi käy valitsemassa profiilistasi kellon, hän saa ilmoituksen joko kaikista postauksistasi tai halutessaan vain “parhaista” eli top- postauksistasi.Pro vinkki: Tilaa asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden sisällöt omaan feediisi ja pysy pulssilla, mistä he puhuvat!4. Creator Mode- profiilit poistuvat ja sen hyötyjä tarjoillaan pian kaikille
Tämä asetus profiilissa oli alunperin tarkoitettu käyttäjille, jotka haluavat nousta asiantuntijabrändillään uudelle tasolle. Creator Modea suositeltiin otettavaksi käyttöön kun:- tuotat aktiivisesti sisältöä LinkedIniin (vähintään kerran viikossa)
- haluat hyödyntää uutiskirjeen tai Live- tapahtumat ominaisuuden
- sinulla on jo 1000+ kontaktia ja haluat kasvattaa asiantuntijaverkostoasi.
Creator Mode on poistumassa LinkedIn uutisten mukaan, ja LinkedIn jatkossa mahdollistaa tämän sisällöntuottajaprofiilin toiminnallisuuksia kaikille käyttäjille!
- Viisi hashtagia, jotka ennen sai profiiliin Creator valita, poistuu.
- Jatkossa kaikki voivat luoda oman LinkedIn-uutiskirjeen ja vahvistaa asiantuntijuuttaan valitsemastasi aiheesta
- LinkedIn Live-toiminto käyttöön ja päätä Live tapahtumien strategia; mitä ja kenelle haluat videoilla viestiä
LinkedIn uutiskirjeet ovat mainio tapa kasvattaa sekä asiantuntijuutta, että generoida liidejä ja kasvattaa näkyvyyttä myös Googlen etusivulla.
4. LinkedIn Top Voice tunnustus profiiliin
Top Voices -merkki on tunnustus, jonka LinkedIn jäsenet voivat ansaita kahdella tavalla; LinkedIn Top Voices – tai Community Top Voices.Sininen LinkedIn Top Voice -merkki on vain kutsulla, joka tulee LinkedInin toimesta valituille korkean tason asiantuntijoille tai johtajille. Vaaleankultaisen Community Top Voice -merkin voi ansaita, kun olet tehnyt kommentteja sekä ansainnut niihin tykkäyksiä LinkedInin yhteistyöartikkeleissa. Näissä artikkeissa voit valita, mitä aihetta aloitat kommentoimaan, mikä on myös skill- eli taitosi.
Mitä markkinoinnin on hyvä tietää yrityksen LinkedIn strategiasta ja sen jalkauttamisesta?
1. LinkedIn yrityssivuston uutuudet yritystileistä vastaaville
LinkedIn-yritystili on osa yrityksesi brändäystä ja kasvu suunnitelmaa. LinkedIn on rekrytoinnin, sisäisen ja ulkoisen viestinnän väylä, ajatusjohtajuuden alusta ja eri sidosryhmien mekka.
Miksi LinkedIn-yritystili?🔸 Työntekijät auttavat kasvamaan orgaanisesti, kun linkittävät yritystä profiileihin ja sisältöihin
🔸Tulevaisuuden rekrytoinnit sujuvat LinkedIn-yritysivun kautta paremmin, kun vahvistatte työnantajabrändiä ja teille halutaan töihin!🔸Tärkeimmät viestit, uutiset ja tapahtumat leviävät laajalle orgaanisesti ilman markkinoinnin rahallisia kustannuksia.🔸Kasvatatte ilmatilaa ja verkostoidutte liike-elämän keskusteluissa – myös yrityksenä
2. LinkedIn tapahtumien boostaus:
Yrityksen sisältöjen boostaus-toimintoa voi käyttää nyt myös tapahtumien lisänäkyvyyden tehostamiseen. Boostaus suoritetaan tapahtumasivulla seuraavasti:- valitse kohdeyleisö
- määritä aikataulu
- ja budjetti (sekä maksutiedot)
- + lisää tietysti tärkeimmät tiedot eli tapahtuman sijainti, aikataulu ja se, miten ilmoittautuminen tapahtuu
Tapahtumamainos näkyy määrittelemäsi yleisön feedissä. Tapahtuman näkymiseen vaikuttaa luonnollisesti se, kuinka paljon euroja olet valmis laittamaan kampanjaasi. Tapahtumaboostauksen lisäinfot täältä.3. Thought Leader Ads
Jatkossa voit laittaa henkilökunnan postauksiin ”kättä taskuun” mainostaaksesi yrityksen johtajien, myyjien ja asiantuntijoiden sisältöä! Uutuus on nimeltään ”Thought Leader Ad” . Mahdollisuus tuli Suomeen jo heinäkuussa 2023., mutta tätä ei juurikaan kukaan vielä hyödynnä.Thought leader ad ei varsinaisesti ole oma mainosmuotonsa (ad format), vaan osa Sponsored Contentin kuvamainoksia eli Single Image Ad:ia. Työntekijäpostauksien globaalissa beta-testauksessa tulokset mainonnan tehokkuuden osalta olivat erinomaiset ja esimerkiksi mainonnan Engagement Rate (sitoutumisaste) yli 3%!Muutama huomio:🔸 Vain vahvistettujen (Verified) henkilötilien postauksia voidaan mainostaa
🔸 Työntekijällä on oltava julkinen profiili ja työnantajatiedot profiilissa on vastattava mainostiliin liittyvää yrityssivua
🔸 Mainos henkilön postaukseen saatavilla vain kuva- tai video sisältömuodolla
🔸 Tämän ajatusjohtajuus- mainoksen tavoitetyypin on oltava bränditietoisuus tai sitoutuminen
🔸Mainokseen voi lisätä URL- linkin, jonne haluaa ohjata
4. LinkedIn yritystilille inbox- yksityisviestit
Vihdoin on saapunut inbox- eli yksityisviestit myös yrityksien Linkedin- sivustoille! Näin ollen, valmistaudu vuorovaikuttamaan seuraajien kanssa myös yksityisesti. Olettehan markkinoinnissa miettineet, miten näitä viestejä käsitellään, mikä on yhteneväinen tapa allekirjoittaa vastaukset ja miten mahdollista asiakaspalvelua hoidetaan somessa?
***Nyt jos koskaan kannattaa testata ja ottaa käyttöön LinkedIin tarjoamat hyödyt, niin henkilökohtaisesti kuin yrityksesi sivustolla. Muista tilata meidän Kasvukirje, niin pysyt jatkossakin ajan tasalla sosiaalisen myynnin vinkeistä!