Oletko jo testaillut ja opetellut LinkedIn käyttöä ja nyt haluaisit viedä LinkedIn toimintasi seuraavalle tasolle? Tässä postauksessa saat selville, kuinka optimoit LinkedIn profiilisi, sisältösi ja näkyvyytesi vuonna 2022!
Tästä alkaa LinkedIn blogisarja, jossa paljastetaan viimeisimmät trendit sekä uusimmat ominaisuudet. Näillä vinkeillä saat myyntisi ja markkinointisi lentoon LinkedIn asiantuntijayhteisössä!
Algoritmit määrittelevät verkostosi laadun ja näkyvyytesi
LinkedIn käyttäjien kiinnostus ja uusien ominaisuuksien hyödyntäminen ohjaavat algoritmeja entistä vahvemmin vuonna 2022.
LinkedIn on valtavan suuri hakukone, jonka hakutoiminnallisuuksia hyödynnetään yhä enemmän, kun etsitään tietoa sekä oikeaa asiantuntijuutta avuksi.
Se, kuinka hyvin sinä tulet löydetyksi hakutuloksissa, riippuu siitä miten hyvin olet optimoinut oman LinkedIn profiilisi sekä siitä, kuinka aktiivinen olet ollut verkostoitumaan.
Jotta pääset hakutuloksien etusivulle, kuten Googlessakin on tärkeää olla, sinun tulee huolehtia siitä, että profiilisi on kunnossa ja verkostosi kasvaa säännöllisesti relevanteilla ammatillisilla suhteilla.
On aika opetella optimoimaan omaa löydettävyyttä, vahvistamaan omaa ajatusjohtajuutta, kuratoimaan omaa LinkedIn “feediä” ja parantaa omaa käyttökokemusta. Näiden avulla saat enemmän tuloksia irti asiantuntijaverkoston tärkeimmästä kanavasta.
Ymmärrä algoritmia, optimoi LinkedIn hyötyjä
LinkedIn algoritmit ovat kuin hienosäädettyjä kaavoja, jotka määrittävät, mitä sisältöä näet “feedissäsi”. Jokaiselle käyttäjälle on tämä algoritmien kuratoima uutisvirta, joka perustuu muun muassa omaan käyttäytymiseesi, sinun verkostoosi ja muihin, vain algoritmien tietämiin seikkoihin.
LinkedIn on tehnyt hiljattain muutoksia algoritmi-käytänteisiinsä, joista viimeisimpiä on muutos, jonka tavoite on karsia heikkolaatuista sisältöä ja tarjota parempia työkaluja käyttäjille oman feedin hallintaan.
Päivitykset ja nostot omassa feedissäsi tulevat keskittymään jatkossa enemmän omaan verkostoosi ja vähemmän esimerkiksi muiden julkaisuihin, joihin joku verkostasi on kommentoinut tai tykännyt.
Tässä siis taas hyviä syitä, miksi kannattaa;
- kasvattaa omaa verkostoa enemmän
- huolehtia että verkostossa on relevantteja ihmisiä ja heidän aiheitaan
- Käyttää ja seurata itse relevantteja # tunnisteita
Kurkkaa myös LinkedIn kasvuvinkit “Miten rakentaa somestrategia LinkedIniin 2022?”
Näkyvyyden kautta parempia tuloksia
Olipa tavoitteesi LinkedInissä tuloksellisuus myynnissä, tunnettuudessa tai rekrytoinnissa, tarvitset sen saavuttamiseksi näkyvyyttä oikeissa verkostoissa. Vai oletko joskus itse ostanut sellaiselta henkilöltä tai yritykseltä, jonka olemassa olosta et tiedä? Niinpä.
LinkedInin avulla voit saavuttaa juuri sinulle oikean asiantuntijayleisön.
Seuraavaksi saat muutamia vinkkejä, joiden avulla voit kasvattaa LinkedIn näkyvyyttäsi ja sitä kautta myös tuloksiasi eniten:
- Profiili kuntoon – asiantuntijan digitaalinen käyntikortti
- Uusi Creator Mode- tili käyttöön
- Säännöllinen yleisöäsi kiinnostava sisältö
- Seuraa, mittaa ja kehitä LinkedIn statistiikan avulla
Optimoi LinkedIn profiiliasi kuin ajatusjohtaja
Ajatusjohtaja on asiantuntija, joka tulee mieleen ensimmäisenä, kun pohditaan tietyn toimialan osaajaa tai oikeastaan edelläkävijää. Ajatusjohtajiin luotetaan ja heitä kuunnellaan. Lue lisää ajatusjohtajuuden rakentamisesta tästä blogista!
Ajatusjohtajat nostavat esiin uusia näkökulmia toimialaa koskien sekä ajankohtaisiin asioihin, joihin haluavat vaikuttaa. He ohjaavat keskustelua, viestivät arvoa verkostoilleen ja siksi myös saavat eniten näkyvyyttä ja tekevät eniten kauppaa.
On aika korostaa omassa profiilissasi rooliasi asiantuntijana ja viestijänä, matkalla alasi asiantuntijaksi tai ajatusjohtajaksi.
Creator-tila vie profiilisi ja brändisi uudelle tasolle
Creator-tila auttaa yleisöä löytämään sinut ja sisältösi. Tätä uutta ominaisuutta hyödyntävät aktiiviset LinkedIn käyttäjät ovat saaneet 50% enemmän seuraajia ja 30% enemmän reaktioita sisältöönsä. Huomattava lisäys siis näkyvyydessä!
Mitä tämä tila käytännössä sitten muuttaa, ja mitä se mahdollistaa?
LinkedIn Content Creator-tilassa profiilisi nostaa esille tuottamasi sisällön ja näyttää seuraajiesi määrän. “Connect” napin sijaan tilalle tulee “Follow”, eli sinua on helpompi seurata kuin pyytää kontaktiksi. Kontaktipyyntö löytyy kolmen pisteen takaa. Nämä muutokset korostavat sisältöäsi ja sitä, että ajatuksillasi on yleisöä.
Voit valita sisällöllesi viisi hashtagia, joista puhut, joilla saavutat aiheistasi kiinnostuneet henkilöt tehokkaammin. Nämä tulevat esille LinkedIn profiilisi “headline” tekstin alle, joten profiilissasi vieraileva henkilö näkee heti, mikä on erikoisalaasi ja asiantuntijuuttasi.
Asiantuntijuuden “showroom” eli Featured-osio nousee ylemmäs profiilissasi ja näin voit ohjata helpommin liikennettä myös muille sivustoille ja alustoille, kuten vaikkapa blogiin, verkkosivuille, ajanvaraukseen tai demoon.
Ihmiset luottavat ihmisiin, jotka tuntuvat tutulta ja luotettavalta. Luottamusta siis lisää inhimillisyyden ja oman persoonasi näyttäminen. Muista kertoa profiilissa tarinasi “About” osiossa.
Nyt voit lisätä myös 30 sekunnin esittelyvideon profiilisi, mikä näyttää persoonaasi ja viestii lyhyesti kuka olet ja missä voit olla avuksi. Ole siis helpommin lähestyttävä ja lisää itsestäsi video.
Vahvista asiantuntijabrändiäsi ja ota LinkedIn uutiskirje käyttöön
Oletko nähnyt LinkedInissä suosituksia seurattavista henkilöistä? Creator-tilan kautta myös sinun profiilisi voi olla tällaisella listalla. Näin pääset heidän etusivulle, jotka ovat kiinnostuneet aiheistasi. Tässä joukossa näkyminen lisää kiinnostavuuttasi ja vahvistaa asiantuntijabrändiäsi.
Creator-tila mahdollistaa LinkedIn uutiskirjeen tuottamisen. Näin voit saavuttaa kohderyhmäsi viestilläsi vielä tehokkaammin ja kutsua kontaktisi uutiskirjeen tilaajiksi. Seuraajasi saavat uuden kirjeesi suoraan ilmoituksiin, kun julkaiset sen.
Tämä valjastaa verkostosi vielä tehokkaammin yleisöksesi ja samalla näet jokaisen tilaajan, joka mahdollistaa uusien mielenkiintoisten ihmisten kontaktoinnin LinkedInissä. Eikä sinun tarvitse välttämättä kerätä erikseen sähköpostilistaa uutiskirjettä varten.
Varmista, että brändäät uutiskirjeen juuri sinun näköiseksi ja mietit sille vetovoimaisen massasta erottuvan nimen.
Oleellista tietenkin on, että tuotat kirjeeseen sisältöä, joka aidosti luo lisäarvoa yleisöllesi, eli annat heille ajankohtaista ja hyödyllistä tietoa. Mieti myös, mikä on se ajatus, jota haluat johtaa ja mistä aiheesta jäädä verkostosi mieleen. Siitä rakentuu punainen lanka kirjeen suunnitelmaasi. Muuten tämän uuden ominaisuuden hyödyntäminen voi kääntyä itseään vastaan.
Julkaise LinkedIn sisältöä säännöllisesti ja monipuolisesti
Usein ajatellaan, että sisältöä tulisi tehdä paljon ja enemmän kuin muut, jotta pääsee verkostonsa näkyville. Lohdutuksen sanana todetaan kuitenkin, ettei näin ole. Tee sinä vähemmän, mutta tee parempaa.
Suunnittele hyvin ja julkaise sisältöä, joka aidosti kiinnostaa yleisöäsi sekä resonoi laajemmalle yleisölle.
Kun sisältösi on hyvää, verkostosi jakaa sitä, jää sen pariin viettämään aikaa ja kommentoivat sitä. Nämä reaktiot lisäävät postauksesi näkyvyyttä eniten.
Tykkäys- reaktiot auttavat myös, mutta pelkkä peukun antaminen ei paljon algoritmeja hetkauta, vaan “tunnereaktio” on aina tehokkain polttoaine näkyvyydelle.
Testaa siis eri sisältömuotoja, viesti näkemyksiä ja kerro tarinoita. Osallista verkostoa ja kysy kysymyksiä, koska sisällöntuotanto ei ole yksisuuntaista informaation jakamista, vaan se on dialogin aloittamista.
Menestyvän postauksen anatomiaan kuuluvat:
- Teksti joka on helposti luettavaa ja kappaleisiin jaoteltu
- Sisältää visuaalisen elementin, eli kuvan (mitä isompi, sen parempi)
- Teksti sisältää toimintakehotteen tai kysymyksen
- Olet käyttänyt oleellisia #hashtageja
Hyödynnä viimeisin trendi eli LinkedIn Live-videot
Creator-tilassa saat mahdollisuuden jakaa sanomaasi sekä näkemyksiäsi LinkedIn Live videon kautta.
LinkedIn Live- videot ovat yksi tämän päivän tehokkaimmista sisältömuodoista LinkedInissä, koska ne ovat myös algoritmien suosiossa. LinkedIn Livet keräävät 7 x enemmän reaktioita ja jopa 24 x enemmän kommentteja kuin perinteinen video feedissä.
LinkedIn Livessä voit luoda syvemmän yhteyden yleisöösi, käydä reaaliaikaista keskustelua ja näyttää todellisen persoonasi. Näin olet helpommin lähestyttävä, ja pienennät kynnystä käydä keskustelua myös muissa postauksissasi.
Erityisesti Suomen LinkedInissä tätä ei vielä hyödynnetä kovin paljon, joten ilmatilaa on mitä ottaa haltuun. Ole sinä se, joka valloittaa yleisönsä Live videoilla.
Käytännössä LinkedInin live-toiminto antaa mahdollisuuden pitää omia suoria tilaisuuksia, joihin voit kutsua seuraajiasi. LinkedIn Live nähdään ammatillisena ja hyvin suunniteltuna kanavana, kuin omana shownasi. Tarkoitus ei ole tehdä muiden some-kanavien mukaisia lyhytvideoita ja fiiliksiä päivästäsi – sen sijaan edistät luottamuksellisen asiantuntijabrändin kasvattamista ja näytät oman itsesi uudella tavalla.
LinkedIn livet ovat brändättävissä olevia tapahtumia, joita voit opettaa omat seuraajasi odottamaan. Luo omanlainen studiosi, kutsu oman alasi supertähtiä keskustelemaan ajankohtaisista aiheista, puutu alasi epäkohtaan – vaihtoehtoja on monia.
Vaikka video valtaa alaa jo LinkedInissäkin, muista hyvä otsikointi ja tekstitys!
Jos julkaiset LinkedInissä videoita, LinkedIn for Creators tili suosittelee huomioimaan seuraavat:
- Tiesitkö, että tekstitettyjä videoita katsotaan keskimäärin 12% kauemmin kuin ilman tekstejä olevia videoita?
- Tiesitkö, että 80%:lla videotekstityksiä suosivista henkilöistä ei ole kuulo-ongelmaa?
Ymmärrä yleisöäsi analytiikan avulla
Jos olet tähän mennessä julkaissut sisältöä, mutta et ole seurannut miten onnistut sisällöntuottamisessa numeroiden ja statistiikan valossa, on nyt viimeistään sen aika!
LinkedIn näyttää tavallisessa ilmaisversiossa postauksen näkyvyydestä analytiikkaa näyttökerroista sekä yleisimmistä katselijoiden paikkakunnista ja titteleistä. Maksullinen versio taas antaa enemmän statistiikkaa, kuten kaikki profiilivieraat ja mistä hakutuloksista sinä nouset parhaiten esille.
Content Creator-tila on sinulle, joka haluat helposti parantaa ja kehittää julkaisujen tehoa.
Kun otat tämän tilan käyttöön, pääset seuraamaan huomattavasti tarkemmin, kuka sisältösi näkee, miten niihin sitoudutaan ja voit verrata eri ajanjaksoja.
Yleisön analytiikan työkalut ovat viimeisin Suomen LinkedIniin tullut ominaisuus, jota kaikilla Creator-tilan käyttäjillä ei vielä välttämättä edes ole. Mikäli se sinulta löytyy, älä jätä sitä hyödyntämättä!
Nosta LinkedIn käyttösi uudelle tasolle
Olitpa myyjä, yrittäjä tai alasi asiantuntija, tämä sääntö pätee:
Mitä vahvempi asiantuntijabrändi, sitä enemmän tunnettuutta, uusia mahdollisuuksia, myyntiä sinulle tai yrityksellesi – ja ehkä suurempi kukkaro lisätulojen kautta.
Nyt on oikea aika viedä asiantuntijan brändisi uudelle tasolle ottamalla enemmän irti LinkedInin hyödyistä ja aktivoida Creator-tila suoraan profiilistasi!

Muokattu 14.6.2022: lisätty lisätietoa LinkedIn Live toiminnosta