NÄIN OPTIMOIT LINKEDIN PROFIILIN JA VIET NÄKYVYYTESI UUDELLE TASOLLE

Oletko jo testaillut tai harkinnut LinkedInin tehokkaampaa käyttöä ja nyt haluaisit viedä LinkedIn toimintasi seuraavalle tasolle? Se alkaa digitaalisen käyntikorttisi, LinkedIn profiilisi päivittämisellä.

Tästä blogista opit, kuinka optimoit LinkedIn profiilistasi asiantuntevan, oikeaa yleisöä houkuttelevan ja massasta erottuvan!

LinkedIn profiili määrittelee ensivaikutelmasi – ja sitten vaikuttaa näkyvyyteesi

Päivititkö sinäkin LinkedIn profiilisi viimeksi silloin, kuin vaihdoit työnantajaa? Hups, profiilisi on jo varmaan vanhentunut. Kun nykyään työnhakija etsii työtä, asiakas toimittajaa ja ratkaisua, tai asiantuntija toiselta apua, käännytään LinkedInin puoleen ja kurkitaan profiileita.

Profiilisi on kuin verkkosivu, jonne ihanneasiakas päätyy vertailemaan, sammuttamaan tiedon janoa ja etsimään tukea päätöksen tekoonsa. Jos olet viimeksi julkaissut 8 kuukautta sitten, etkä ole päivittänyt muuta kuin geneerisen CV- pohjan, et ole viestimässä ihanneasiakkaillesi miten juuri sinä voit auttaa ja miten.

On aika opetella optimoimaan omaa löydettävyyttä, vahvistamaan omaa henkilöbrändiä ja parantamaan ensivaikutelmaa! LinkedInissä törmääminen on kuin ensimmäinen kädenpuristus vastapuolen kanssa, mutta se vain on digitaalinen.

LinkedIn on valtavan suuri hakukone, jonka hakutoiminnallisuuksia hyödynnetään yhä enemmän, kun etsitään tietoa sekä oikeaa asiantuntijuutta avuksi. Jos profiilisi on 5-10 vuotta vanha CV- pohja, et todennäköisesti tule hakutuloksien ensimmäiselle sivulle. Ja kuka muka selaa sivulle 3, 5 tai 10? Ei kukaan.

Se, kuinka hyvin sinä tulet löydetyksi hakutuloksissa, riippuu siitä miten hyvin olet optimoinut oman LinkedIn profiilisi sekä siitä, kuinka aktiivinen olet ollut verkostoitumaan ja tuottamaan sisältöä. Jotta pääset hakutuloksien etusivulle, kuten Googlessakin on tärkeää olla, sinun tulee huolehtia siitä, että profiilisi on kunnossa ja verkostosi kasvaa säännöllisesti relevanteilla ammatillisilla suhteilla. 

Seuraavien vinkkien avulla saat enemmän tuloksia irti liike-elämän verkostojen tärkeimmästä kanavasta, LinkedInistä.

Hakukoneoptimoi itsesi LinkedInissä

Olipa tavoitteesi LinkedInissä tuloksellisuus myynnissä, tunnettuudessa tai rekrytoinnissa, tarvitset sen saavuttamiseksi näkyvyyttä oikeissa verkostoissa. Vai oletko joskus itse ostanut sellaiselta henkilöltä tai yritykseltä, jonka olemassa olosta et tiedä? Niinpä. 

LinkedInin avulla voit saavuttaa juuri sinulle oikean asiantuntijayleisön. 

Seuraavaksi saat muutamia vinkkejä, joiden avulla voit kasvattaa LinkedIn näkyvyyttäsi jo pelkästään optimoimalla profiilia kuntoon

🔸 Headline: lyhyt tekstikenttä nimesi alla, joka kuvaa ammatillista identiteettiäsi, osaamistasi ja kertoo missä olet töissä. Se näkyy aina nimesi alla, myös feedin puolella kun julkaiset, kommentoit tai tykkäilet postauksia.

Käytä avainsanoja, jotka kuvaavat sitä, mistä haluat että sinut tunnetaan ja hakukoneilla löydetään. Hyvä headline auttaa erottumaan joukosta ja houkuttelemaan oikeanlaisia yhteydenottoja, joten kiteytä ihanneyleisöllesi arvoa jo tässä.

🔸 Providing Services: mahdollisuus listata osaamista ja palveluita, joita tarjoat suoraan LinkedIn-profiilissasi. Se auttaa potentiaalisia asiakkaita ymmärtämään, mitä palveluita tarjoat, ja kuinka voit auttaa heitä, sen lisäksi että lisäämällä nämä, sinut löydetään paremmin hakutuloksilla.

🔸 About- summary kenttä: tämä osio antaa sinulle mahdollisuuden viestiä enemmän osaamisestasi, tarinastasi ja kertoa itsestäsi sekä ammatillisesta taustastasi laajemmin. Korosta lukijalle hyötyä, ja omia saavutuksiasi sekä sitä, miten voit auttaa. Sisällytä kutsua toimintaan, esim. yhteydenotto- tapa ja verkkosivuille siirtyminen.

🔸 Aihetunnisteet: Mahdollisuus lisätä aihetunnisteita (hashtags) profiilisi eri osioihin, kuten Headline, About- ja Experience-kenttiin. Aihetunnisteet ovat kuin hakusanoja, jolla tulet löydetyksi.

🔸 Referenssit: sanomattakin selvää, että asiakkaiden sosiaaliset todisteet ovat suorin reitti uusiin asiakkaisiin. LinkedInissä voit pyytää suosituksia sekä Recommendatios- osioon, että Providing Services- palveluihin. Pyydä suosituksia myös muilta henkilöiltä, jotka tuntevat työsi hyvin. Muista kiittää saamistasi suosituksista ja antaa näitä myös itse!

🔸 CV ja koulutukset + vapaaehtoistyöt: Tämä osio antaa kattavan kuvan urapolustasi, osaamisestasi, kunhan vain täydennät muutakin, kuin pelkän tittelin! Jokaisen työroolin kohdalle voit lisätä tittelin lisäksi skills- osaamisalueet, sekä täydentää tekstikenttää enemmän konkretiaa. Lisää myös linkit yrityksen verkkosivuille!

🔸 sertifikaatit, palkinnot ja tunnustukset: nämä elementit vahvistavat asiantuntijuuttasi ja osoittavat sitoutumisesi ammatilliseen kehitykseen ja alan tunnustuksen saamiseen. Esittele tässä konkreettisia saavutuksiasi ja projektien tuloksia. Jos mahdollista, liitä todistukset tai muu todentava materiaali, joka vahvistaa, miten projekti vaikutti organisaation tai asiakkaan menestykseen.

Mitä paremmin profiilia täydennät, ja lisäät sekä tekstiä että visuaalisia elementtejä ja linkkejä, sen paremmin sinut ja osaamisesi löydetään.

Lataa myös Network & Growthin maksuton LinkedIn profiili opas täältä!

Optimoi LinkedIn profiiliasi kuin ajatusjohtaja!

Ajatusjohtaja on asiantuntija, joka tulee mieleen ensimmäisenä, kun pohditaan tietyn toimialan osaajaa tai oikeastaan edelläkävijää, jota halutaan kuunnella. Ajatusjohtajiin luotetaan ja heidän kanssa halutaan tehdä yhteistyötä. Lue lisää ajatusjohtajuuden rakentamisesta tästä blogista!  

Ajatusjohtajat nostavat esiin uusia näkökulmia toimialaa koskien sekä ajankohtaisiin asioihin, joihin haluavat vaikuttaa. He ohjaavat keskustelua, viestivät arvoa verkostoilleen ja siksi myös saavat eniten näkyvyyttä ja tekevät eniten kauppaa. 

On aika korostaa omassa profiilissasi rooliasi asiantuntijana ja viestijänä, matkalla alasi ajatusjohtajaksi. 

🔸 Taustakuva ”banneri”: suurempi kuvatila profiilisi yläosassa, joka toimii visuaalisena elementtinä ja on parhaimmillaan kuin digitaalinen käyntikortti, josta käy heti ilmi, missä voit auttaa, mitä yritystä edustat ja miten sinuun saa yhteyden. Taustakuva tarjoaa mahdollisuuden tehdä vaikutuksen heti ensisilmäyksellä, erottua omalla persooallasi tai tukea yrityksen työntekijälähettilyyttäsi visuaalisesti.

🔸 Featured-osio, on kuin asiantuntijuuden “showroom”. Tämä osio on mainospaikka, jossa ohjaat verkostoasi myös muille sivustoille ja sisältöihin, kuten vaikkapa blogiin, webinaariin, verkkosivuille, ajanvaraukseen tai tuotedemoon.

Nämä ovat toki vain muutamat elementit profiilistasi, joten jos ajatusjohtajuus on tavoitteesi, se vaatii myös viestintäsuunnitelmaa, rohkeaa visiönärisyyttä, säännöllistä sisältöä ja verkoston kanssa keskustelua.

Lue, mitä ajatusjohtajuus on ja mitä se vaatii täältä.

Ymmärrä mikä toimii ja kehity LinkedIn- analytiikan avulla

LinkedIn analytiikkaa saa nykyään enemmän kuin ennen, joten jos data kiinnostaa, lue tämä! Jos olet tähän mennessä julkaissut sisältöä, mutta et ole seurannut miten onnistut sisällöntuottamisessa numeroiden ja statistiikan valossa, on nyt viimeistään sen aika.

Datan hyödyntäminen auttaa optimoimaan profiiliasi sekä sisältöjäsi, jotta tavoitat tarkoitetun yleisösi tehokkaammin ja rakennat vahvempaa asiantuntijabrändiä.

LinkedIn näyttää profiilisi Analytics- osiossa näkyvyydestä analytiikkaa näyttökerroista sekä yleisimmistä katselijoiden paikkakunnista ja titteleistä. Analytics seuraa myös sitoutuneisuutta, sekä geometrisia tietoa käyttäjistä jotka sisältöjäsi kuluttavat. Maksullinen Premium- versio taas antaa enemmän statistiikkaa, kuten kaikki profiilivieraat ja mistä hakusanoista sinä nouset parhaiten esille.

Analytiikkaa, jota LinkedIn profiilista saat
  • Profiilin näyttökerrat: kertoo, kuinka monta kertaa profiiliasi on katsottu tietyllä aikavälillä.
  • Aktiivisuusanalytiikka Activity- kentässä profiilissasi: voit aina kurkata postaustesi näyttökerrat, tykkäykset, kommentit ja jaot.
  • Hakusanat: paljastaa, millä hakusanoilla ihmiset ovat löytäneet profiilisi.
  • Yleisötiedot: Tarjoaa tietoa siitä, keitä profiiliasi katselevat, mukaan lukien heidän toimialansa, tittelinsä ja sijaintinsa.
  • Verkoston kasvu: seuraa, kuinka verkostosi kasvaa! Löydät kontaktit ja seuraajat LinkedIn ”My Network” osiosta.

Analytics- napin takaa voit valita, miltä ajanjaksolta haluat vertailla dataa:

Ja näin olemme loppusuoralla profiilivinkeissä! Muista, että kun LinkedIn profiili on optimoitu ja pysyy ajantasalla:
  • erotut massasta
  • löydyt hakutuloksien etusivuilla 
  • näyt myös verkostosi ulkopuolelle
  • todistat osaamisesi  /  olevasi oikea asiantuntija (social proof)
  • houkuttelet verkostoa ja yleisöä seuraamaan sinua (ja työnantajaasi)
  • luot myyntimahdollisuuksia
  • vahvistat omaa (henkilö)brändiäsi!
Mikäli haluat varmistaa oikeat askelmerkit ja varman perustan sosiaalisen myynnin tai ajatusjohtajuuden matkallesi LinkedInissä, lataa Network & Growthin maksuton LinkedIn profiili opas täältä!

Tutustu modernin myynnin sisältöihin!

Ajankohtaiset webinaarit ja tapahtumat