PITÄISIKÖ KAIKKIEN OLLA LINKEDINISSÄ?

 Ensimmäinen LinkedIn-postaus, oman tavoitteen ja osaamisen kirkastaminen ja näkyvyyden kasvattaminen: Miten tässä onnistutaan? 🤔 Nämä ovat yleisimpiä pohdiskelun aiheita LinkedIn-alkajille ja profiilin luomista suunnitteleville. Tiimiimme astui kesällä 2022 Noora Kukkonen, joka tuntee oman kokemuksensa kautta LinkedInin ensiaskeleiden kuopat ja onnistumiset läpikotaisin. Lue alta lisää Nooran Linkedin-vinkeistä, joita hän nyt valmentaa Network & Growthilla. Blogikirjoituksen lopussa Noora kertoo miksi jokaisen pitäisi ottaa somen vaikuttavin työelämän kanava haltuun, huolimatta tittelistä tai työtilanteesta.

LinkedIn-kouluttaja Noora Kukkonen

Noora Kukkonen, 27, toimii Network & Growthin toisena LinkedIn-kouluttajana. Hän auttaa myyjiä, asiantuntijoita, yrittäjiä ja esihenkilöitä LinkedInin ammatillisen käytön aloittamisessa, sekä tekee social selling- eli myynnin valmennuksia.– Lisäksi autan erilaisten myynti- ja markkinointimateriaalien työstössä ja sisällöissä muun tiimin tukena.Noora päätyi tiimiin loppukesästä 2022, vaikka yhteistä historiaa Oonan kanssa oli jo pitkältä ajalta.
Olen tutustunut Oonaan vuonna 2018, kun yritin rekrytoida häntä tuolloin omaan myyntitiimiini. Oona päätyi toisaalle, mutta lopulta meistä tuli ystäviä ja yhteistyökumppaneita.
Vuodesta 2019 Noora ja Oona ovat olleet yhdessä tekemässä mm. LinkedIn Afterwork Helsinki -verkostoitumistapahtumia.Äitiyslomalla ollessaan Nooraa alkoi kiinnostaa osittainen töihin paluu. Samaan aikaan Oona oli jo suunnitellut tiimiin paikan, joka oli kuin tehty Nooralle: LinkedInin kouluttajalle oli huutavaa tarvetta ja asiakkailta tilausta Network & Growthilla.

Kylmäsoitot saivat jäädä ja tilalle tuli LinkedIn 

Kylmäsoittaminen alkoi ärsyttää Nooraa ensimmäisessä B2B-myyjän työssä. Jo tuolloin menetelmä tuntui hitaalta ja turhauttavalta, eikä hän varsinaisesti tykännyt vanhasta tavasta tehdä myyntiä.– Aloin miettiä olisiko joku toinen tapa tehdä tätä?Joitakin myyjiä näkyi jo LinkedInissä ja postausten näkyvyys oli onnistunutta: Niillä oli tuhansia katselukertoja. Noora liittyi LinkedIniin ja alkoi dokumentoimaan siellä omaa myyjäarkeaan sekä ajatuksiaan.
Aloin kirjoittamaan tarinamuodossa siitä, mitä nuori nainen ja vasta-alkanut myyjä kohtaa alalla. Postaukset olivat kuin pieniä kolumnin poikasia.
Kun työpaikka vaihtui, oli aika saada iskostettua seuraajille tieto omasta myytävästä tuotteesta. LinkedIn-näkyvyys ”räjähti käsiin”. Noora lanseerasi itsensä tittelillä ”presentaatioprinsessa”, koska myytävä tuote käsitteli presentaatioita.Oma kehitys työssä antoi LinkedIn-postauksiin luonnollisesti muutakin kerrottavaa.– Sain tehdä pian rekrytoinnit somen kautta ja pääsin tilanteeseen, jossa kaikki myynti tapahtui LinkedInin kautta.Nyt henkilöbrändi “Presentaatioprinsessa” elää lähinnä hyvissä muistoissa ja asiakkaiden mielessä – tällä hetkellä Noora vaikuttaa LinkedInissä omalla nimellään.

Kouluttamisessa parasta on, kun näkee miten koulutetut alkavat saada oikeaa hyötyä LinkedInistä. 

Asiakkaiden lisäksi kouluttaja saa työstään paljon.– On siistiä, kun porukalla ”syttyy lamput päässä”. He ymmärtävät LinkedInin mahdollisuudet.Koulutusten jälkeen aktivoituneet ihmiset lämmittävät kouluttajan mieltä. Palautteet kertovat onnistumisista.– Tulee olo, että mähän osaan tämän, Noora naurahtaa.
Asiakkaiden isoin oivallus on se, että post-nappia ei tarvitse pelätä. Ei tarvitse olla valmis asiantuntija postatakseen LinkedIniin.
– Koulutuksissa ja sen jälkeen käytännössä todetaan, että voin dokumentoida sitä työarkea. Viestiä osaamisesta, strategiapäivistä ja vaikka ajankohtaisista kokemuksista bisneksessä. Myös se on palkitsevaa, että ymmärretään mitä kaikkea LinkedIn on: Miten voit hakea sieltä tietoa, inspiroitua ja opiskella.Usein koulutettavat pohtivat: Mitä sanoa postauksessa, varsinkin siinä ihan ensimmäisessä, jännittävässä kirjoituksessa. Mitä sanottavaa minulla muka olisi ja ketä se kiinnostaa?– Tämän huolen voi unohtaa, sitäkin käydään läpi yhdessä koulutuksissa. Koska mikä on pahinta, mitä voi tapahtua? Se, että joku ei tykkää? Se, että joku haluaakin verkostoitua kanssasi? Niinpä.Noora vinkkaa, että voi miettiä esimerkiksi mitä ongelmaa olette pohtineet työpaikalla, herättäisikö se mahdollisesti muissakin keskustelua. Keskustelun herättäminen on LinkedIn-näkyvyydelle loistavaa polttoainetta. Siksi ihan tavalliset, omaan työhön liittyvät kahvipöytäkeskustelujen aiheet ovat hyviä ensimmäisten postausten aiheita.

Mikä on yleisin LinkedIniin kohdistuva ennakkoluulo?

Monella on LinkedInistä mielipide ja joskus se on kaukana todellisuudesta. Feedissä näkyviin postauksiin kun voi itse vaikuttaa sillä, ketä seuraa, mihin reagoi ja mitä kanavasta etsii.– Ehkä suurin ennakkoluulo on, että kanava on täynnä itseään nostattavia henkilöbrändejä tai social selling-ammattilaisia, jotka kertovat miten mahtavia he ovat ja miten paljon he tietävät. Ajatellaan, että LinkedIn on yhtä kuin ylikiillotetut brändit, jotka vaan höpöttävät, Noora kertoo.Todellisuudessa LinkedIn on täynnä työntekijöitä, työnantajia, yrittäjiä, yrityksiä, opiskelijoita ja työttömiä – kaikki tarkoituksenaan löytää, tulla löydetyksi, oppia, inspiroitua ja käyttää kanavaa työelämän sekä bisneksen tukena uran tai myyntiprosessin monessa eri vaiheessa. Yhteisöllisyys, verkostoituminen ja toisten tuki ovatkin kanavan inhimillisemmät hyödyt konkreettisten työkalujen lisäksi.LinkedIn nähdään usein myös niin, että siellä pitäisi olla vaan asiantuntija- ja työhenkilönä, ilman omaa persoonaa. Ajatellaan, että työnantaja ei antaisi tehdä somea työaikana, jolloin sitä pitäisi tehdä vapaa-aikana. Tässä onkin kouluttajan yksi missio: Kertoa työnantajille miksi yritys hyötyy, jos työntekijä on aktiivinen LinkedInissä.

No, se otsikkomme kysymys: Pitäisikö kaikkien olla LinkedInissä? 

Absolutely! Kaikki Linkediniin, Noora kannustaa ja naurahtaa.Ja sen takia kaikki, että jokainen meistä tarvitsee työpaikan ja moni meistä vaihtaa joskus työpaikkaa. Tarvitsemme monikanavaisesti väyliä kommunikoida asiakkaiden ja työnhakijoiden sekä brändien kanssa. Mitä enemmän ihmisiä LinkedInissä on, sitä enemmän siitä on hyötyä sen käyttäjille ja yrityksille – kunhan tehdään aidosti ja näkemyksellisesti.
Enemmän kokemuksia ja näkemyksiä, vähemmän tiedottamista ja myyntiä.

Tutustu modernin myynnin sisältöihin!

Ajankohtaiset webinaarit ja tapahtumat