Hienoa, miten paljon sosiaalinen myynti LinkedInissä herättää uteliaisuutta oppia ja aktivoitua!
Järjestimme perjantaina 13.1.2023 webinaarin “Näin aloitat sosiaalisen myynnin LinkedInissä”, joka keräsi yli 400 ilmoittautunutta! Webinaarin chat kävi niin aktiivisesti kierroksilla, että teimme FAQ LinkedIn blogin heti perään siitä, kuinka hyödyntää LinkedIniä myynnissä. Sosiaalinen myynti, eli social selling on perustajamme Oona Kankkusen sanojen mukaan suhteiden rakentamista ja kehittämistä osana myyntiprosessia tai asiantuntijan viestintää, jossa luottamuksen ja myynnin mahdollisuuksien rakentaminen tapahtuu verkossa. Ehkä sinunkin tiimisi on utelias LinkedInistä myyntityökaluna, mutta ette tiedä mistä ja miten aloittaa? Vai oletteko jo kokeilleet, mutta orgaaninen näkyvyys, liidit, tunnettuus tai myyntitulokset eivät kasva? Sosiaalisen myynnin tarkoituksena on varmistaa myyntiprosessin kriittisten vaiheiden onnistuminen sekä rakentaa myynnin mahdollisuuksia ja kestäviä asiakassuhteita, samalla kun kasvatetaan positiivista näkyvyyttä niin henkilö- kuin yritystasolla. Tämän blogin jälkeen tiedät, miten aloitat LinkedInin hyödyntämisen verkostosi, näkyvyytesi ja myyntimahdollisuuksiesi kasvattamiseksi! Lue myös, kun LinkedIn kouluttajamme Noora Kukkonen kertoo, pitäisikö kaikkien olla LinkedInissä.LinkedIn FAQ
LinkedIn profiili – digitaalinen käyntikorttisi
Myyjänä ensimmäinen askel on laittaa työkalut kuntoon ja LinkedInissä profiilisi on digitaalinen käyntikorttisi. Ethän jättäisi myyjänä sähköpostia tai tekstiviestiäkään laittamatta ilman relevanttia allekirjoitusta, ethän? Monet ostajat haluavat tutustua etukäteen ennen tapaamista tai tarkistavat kontaktointivaiheessa kuka ja millainen myyjä soitti. Jo tässä vaiheessa tehdään ensivaikutelma toiseen ja sitä on vaikea muuttaa jälkikäteen. Pidä siis huoli, että profiilisi löytyy, vakuuttaa, herättää luottamusta ja erottuu – sekä ohjaa ideaaliasiakasta kohti toimintaa.1. Mikä on LinkedIn profiilissa tärkeintä
LinkedIn lisää säännöllisesti profiilisivuille ominaisuuksia, jotka lisäävät profiilin kyvykkyyttä toimia henkilökohtaisena markkinointialustana ja tarjoavat myös uusia tapoja, joiden avulla demonstroida omia taitojaan ja motivaatiotaan. LinkedIn profiilisi on digitaalinen käyntikorttisi, johon asiakkaasi laskeutuu jopa useammin kuin yrityksen www-sivuille. Kun ostaja on löytänyt sinut ja huomaa tarvitsevansa palveluitasi, on tärkeää, että profiilissa on vähintään kuvasi, taustakuva banneri, yhteystiedot ja tieto siitä, miten voit olla avuksi. Vielä parempi, jos lisäät visuaalisia elementtejä enemmän, kuten Featured- kenttä ja täydennät CV-osioon työroolin kohdalle skillsit eli osaamisalueesi ja yrityksen nettisivut. Muista, että LinkedIn profiili on ikuinen työmaa, jota kannattaa pitää ajantasalla ja täydentää aina tavoitteiden mukaan. Tutustu maksuttomaan LinkedIn-profiilioppaaseemme tästä.2. Mitä kirjoittaa Linkedin profiiliin?
LinkedIn headline LinkedIn headline tarkoittaa nimesi jälkeen näkyvää osiota. Tekstikenttään tiivistetään “miten autat”. Pelkät epämääräiset “yrittäjä” tai “MBA” nimikkeet eivät kerro tarpeeksi kohderyhmällesi. Kirjoita headlineen sen sijaan tarjoamastasi avusta. Tässä kohdassa saat laittaa myös persoonaa peliin: mitä mielenkiintoisempi headline, sitä todennäköisemmin asiakkaasi ja kohderyhmäsi käyvät vierailemassa profiilissasi. Esimerkkejä: ❌ Stylisti ✅ Autan luomaan omannäköisen tyylin päästä varpaisiin ❌ Kokki yrityksessä x ✅ Luon annoksia rakkaudella yrityksessä x. LinkedIn About LinkedInin About-osio on tilaisuus sanoittaa osaamisesi ja se, miten autat kohderyhmääsi. About-tekstin lukijan tulisi saada heti ensimmäisissä lauseissa käsitys seuraavista:- Keitä haluat auttaa?
- Miten autat?
- Mahdollisesti esimerkkejä tuloksistasi eli miten olet onnistunut työssäsi.