RAVINTOLAPÄÄLLIKÖSTÄ B2B KASVUVALMENTAJAKSI JA YRITTÄJÄKSI
Henkilöbrändi on tärkeä osa valmennusyrittäjän arkea. Tässä blogissa toimarimme Oona Kankkunen kertoo oman tarinansa ja päästää lukijan kurkkaamaan kulissien taakse. Tämän luettuasi, olet vähintään inspiroitunut ja oivaltanut, miten sinäkin voit rakentaa oman unelmabisneksen verkostojen ja asianatuntijabrändisi avulla, vaikka lähtisit ihan nollasta ja aivan eri toimialalta liikkeelle. Jokaisella meillä on jo brändi ja someilmatilaa löytyy. Joten miksi et ottaisi sitä haltuun ja rakentaisi omaa unelmaasi?ALANVAIHTO LINKEDIN ANSIOSTA
Kun hyppäsin ravintola-alalta ravintolapäällikön roolista myynnin uralle ilman koulutuksia reilu kymmenen vuotta sitten, myynti lähtikin rullaamaan heti ja sain ylennyksen myynnin valmentajaksi vain neljä kuukautta myyjänä olon jälkeen. Tästä on kulunut nyt 10 vuotta enkä olisi uskonut, että tänä päivänä pyöritän omaa yritystä modernin myynnin ja markkinoinnin alalla asiantuntijana. Sivutoimisesta yrittäjästä hyppy osakeyhtiön toimariksi tuntui samaa aikaa pelottavalta, innostavalta ja todella vapauttavalta. Pääsin luomaan uutta ja juuri sitä omaa juttua. Rakensin yli 11 000 kontaktin verkoston alle kahdessa vuodessa, onnistuin saamaan miljoonia katselukertoja vuosittain, perustin LinkedIn After Work yhteisön ja tapahtumat, jossa on jo tuhansia jäseniä ja nykyään kasvatan Network & Growth yritystä, jonka myynti tulee suurimmalta osin LinkedIn inbound- myynnin kautta, somenäkyvyyden sekä asiantuntijabrändini tunnettuuden ansiosta.MISSIONA MYYNNIN JA TUNNETTUUDEN KASVU
Missiokseni muodostui auttaa suomalaisia yrityksiä ja yrittäjiä myynnin sekä tunnettuuden kasvussa. Sarjainnostujana olin nopeasti tilanteessa, jossa oli monta asiaa mitä halusin intohimoisesti yhdistää. Verkostoituminen ja yhteisöjen rakentaminen oli niin lähellä sydäntä ja #linkedinafterwork jo kasvanut bisnekseksi: niiden oli ehdottomasti kuuluttava myös oman yrityksen sisälle. Myynnin, sosiaalisen median ja brändäyksen valmentamisesta oli syntynyt minulle selkeä visio ja näissä halusin päästä yhdistämään asiantuntijuuteni myynti- ja markkinointiosaajana. Näin syntyi Network & Growth;- Network; verkostoitumistapahtumat, yhteisöjen rakentaminen ja LinkedIn vaikuttaminen
- Growth; myynti, social selling, brändäys ja somevalmennukset.
MISSIONA MYÖS MYYNNIN JA MARKKINOINNIN SYMBIOOSI
Uskon myynnin ja markkinoinnin yhteispeliin, missä ei ole siiloja eikä erillisiä funktioita, vaan vahva integraatio näiden välillä – niin ihmisten, kuin teknologian ja prosessienkin välillä. Myynti & markkinointi on kuin M&M karkit; ne ovat eri värisiä ja vähän eri makuisia, mutta kuuluvat silti samaan pussiin! Tai siis näin pitäisi olla, mutta vielä on monella organisaatiolla matkaa siihen, että MyMa on ”samassa paketissa”. Lue blogikirjoitukseni miksi myynti tarvitsee markkinointia nyt enemmän kuin koskaan. Opiskeltuani 10 vuoden myynnin tekemisen jälkeen markkinointia, minulle syttyi entistä kovempi rakkaus näiden kahden vahvaan yhdessä tekemiseen. Näin syntyi myös #kasvuvalmentaja, eikä vaan “myyntivalmentaja”. Kasvu- sanassa yhdistyy myynti & markkinointi. Haluan jakaa 5 vinkkiä, miten kannattaa edetä, kun omaa henkilöbrändiä haluaa lähteä rakentamaan:- Uskalla tehdä asioita, vaikket olisi vielä “valmis”
- Rajaa rohkeasti aihepiiriä mistä puhut ja kirjoitat
- Mieti tarkkaan mistä 1-2 asiasta haluat, että sinut muistetaan ja toista näitä asioita kaikessa mitä teet
- Kirkasta oma unelma-asiakas ja pidä tämä kohderyhmä sisältöjesi starana
- Tee monipuolisesti, säännöllisesi ja pitkäjänteisesti. Älä tee liikaa kerralla, aloita pikkuhiljaa ja lisää sitten tekemistä.
- Verkostoituminen on niin tärkeää, että investoin tähän aikaa päivittäin
- Maksoin omasta pussista alkuun #linkedinafterworkhelsinki kuluja
- Haaveilin lapsena olevani isona opettaja ja osuin aika lähelle valmentajana
- En malta lukea kirjoja loppuun, vaikka tiedän että pitäisi
- Olen ollut 9 vuotta yksinhuoltajana
- Innostun aina kaikesta – ja paljon – ehkä vähän liikaakin
- Harjoittelen joka päivä kärsivällisyyttä.